Nieuwe terminal Duisburg deels over op waterstof

Klimaatneutraal

De haven van Duisburg ontwikkelt met Rolls-Royce Power Systems een brandstofcelsysteem op waterstof en een warmtekrachtcentrale.

Het brandstofcelsysteem gaat bij piekbelasting elektriciteit leveren in aanvulling op netstroom, bijvoorbeeld als er veel schepen in de haven liggen. Daarnaast zorgt de bouw van de warmtekrachtcentrale voor een uitbreiding van de capaciteit van het elektrisch netwerk. Volgens Rolls-Royce moeten die voorzieningen in 2023 beschikbaar zijn.

Duisburg Gateway Terminal

Ze worden ontwikkeld voor de nieuwe Duisburg Gateway Terminal, die havenbeheerder Duisport samen met Cosco Shipping Logistics, Hupac en de HTS Group aanlegt op het voormalige ‘koleneiland’. Het project wordt onder meer gesteund door de federale en de lokale overheid en het onderzoeksinstituut Fraunhofer.

De nieuwe terminal krijgt een oppervlakte van 24 hectare en moet volledig klimaatneutraal worden. Doelstelling is dat 40% van het vervoer via het water wordt afgewikkeld, eveneens 40% per spoor en slechts 20% over de weg. In de toekomst zullen ook rangeerlocomotieven op waterstof worden ingezet, aldus de havenbeheerder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Nieuwe terminal Duisburg deels over op waterstof | NT

Nieuwe terminal Duisburg deels over op waterstof

Klimaatneutraal

De haven van Duisburg ontwikkelt met Rolls-Royce Power Systems een brandstofcelsysteem op waterstof en een warmtekrachtcentrale.

Het brandstofcelsysteem gaat bij piekbelasting elektriciteit leveren in aanvulling op netstroom, bijvoorbeeld als er veel schepen in de haven liggen. Daarnaast zorgt de bouw van de warmtekrachtcentrale voor een uitbreiding van de capaciteit van het elektrisch netwerk. Volgens Rolls-Royce moeten die voorzieningen in 2023 beschikbaar zijn.

Duisburg Gateway Terminal

Ze worden ontwikkeld voor de nieuwe Duisburg Gateway Terminal, die havenbeheerder Duisport samen met Cosco Shipping Logistics, Hupac en de HTS Group aanlegt op het voormalige ‘koleneiland’. Het project wordt onder meer gesteund door de federale en de lokale overheid en het onderzoeksinstituut Fraunhofer.

De nieuwe terminal krijgt een oppervlakte van 24 hectare en moet volledig klimaatneutraal worden. Doelstelling is dat 40% van het vervoer via het water wordt afgewikkeld, eveneens 40% per spoor en slechts 20% over de weg. In de toekomst zullen ook rangeerlocomotieven op waterstof worden ingezet, aldus de havenbeheerder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement