Vanwege twee vastgestelde coronabesmettingen in Shenzhen zijn in de stad reisbeperkingen ingesteld. De haventerminals draaien vooralsnog gewoon door, maar de verwachting is dat net als in Ningbo het truckverkeer van en naar de haventerminals beperkt kan gaan worden.

Maersk

Volgens een update van Maersk ligt het vrachtwagenverkeer in Ningbo vooral nog plat in het deel van het Beilun-district waar de lokale corona-uitbraak plaatsvond. De lokale truckingbedrijven in Ningbo doen volgens de Deense containerrederij hun best om zo snel mogelijk bepaalde veiligheidscertificaten te bemachtigen die door de overheid geëist worden. Daardoor is volgens Maersk ‘bijna 10% van de transportcapaciteit geleidelijk hersteld’. De containerterminals in Ningbo werken nog gewoon door, maar het aantal gesloten empty depots is nog wel wat toegenomen in vergelijking met begin deze week. Maersk belooft de klanten in zijn update dat het ondanks de opgeworpen hindernissen zijn ‘best doet om uw supply chain in beweging te houden’.

Scheepsverzekeraar Gard heeft donderdag een advies op zijn website gezet waarin ze waarschuwt dat China’s zero-tolerance-aanpak van Covid-19 ‘enorm stressvol is voor veel scheepsbemanningen, en problematisch en duur voor de scheepvaartbedrijven’. De maatregelen die in China worden genomen, kunnen van haven tot haven verschillen en heel kort van tevoren worden aangekondigd, aldus Gard, dat kapiteins adviseert om zich voor hun aankomst in een Chinese haven goed te laten informeren door de plaatselijke havenautoriteiten en scheepsagenten over de actuele stand van zaken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement