Antwerpen en Brugge, waar Zeebrugge een deelgemeente van is, werkten al een paar jaar aan het samenvoegen van hun havens. Antwerpen krijgt een belang van 80,2% in de fusiehaven, Zeebrugge de andere 19,8%.

Antwerpen is onder meer een belangrijk knooppunt voor de doorvoer van chemicaliën, Zeebrugge is de grootste Europese importhaven voor auto’s en een belangrijke aanvoerhaven voor  vloeibaar aardgas. De twee havens vullen elkaar daarmee volgens het BMa-onderzoek goed aan. Bovendien zouden de havens samen sterker staan in de overgang naar een digitale en groene economie.

Samen zullen de havens jaarlijks naar verwachting circa 278 miljoen ton goederen kunnen verwerken. Dat is nog altijd een stuk minder dan Rotterdam, dat in 2019 bijna 470 miljoen ton oversloeg. Wat containers betreft, zal er jaarlijks zo’n 157 miljoen ton passeren in de Belgische fusiehaven. Dat is ongeveer even veel als Rotterdam.

Met jaarlijks 18,1 miljoen ton wordt Port of Antwerp Bruges de grootste haven voor overslag van voertuigen in Europa. Zeebrugge is dat zonder Antwerpen overigens ook al. Daarnaast zal de haven meer dan 15% van de totale doorvoer van gas in Europa voor zijn rekening nemen.

De mededingingsautoriteit ging na wat de geplande fusie zou betekenen voor de concurrentie op markten als havenconcessies en het transport van containers, vloeibare bulk en rollend materieel. Het college oordeelt dat ‘de concentratie geen gevolgen dreigt te hebben die een goedkeuring in de weg zouden staan’.

Vorig jaar is al besloten dat de huidige CEO van Port of Antwerp, Jacques Vermeiren,  voorzitter van de directie van Port of Antwerp Bruges wordt. Die wil vooral werken aan het verbetering van de verbindingen tussen de twee havens, onder meer op het gebied van spoorvervoer, binnenvaart en pijpledingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement