De containeroverslag, het belangrijkste onderdeel van de Antwerpse haven, kwam uit op 138,4 miljoen ton, ofwel 12,02 miljoen teu. Dat is een lichte terugval vergeleken met een jaar eerder. Ceo Jacques Vandermeiren wijt dat vooral aan de verstoringen in de wereldwijde supplychains, waar ook Antwerpen vooral in het vierde kwartaal last van had. Omdat veel schepen uit hun planning lopen, hebben havens grotere capaciteit nodig om de lading die onregelmatiger binnenloopt te kunnen verwerken.

‘Er is dringende nood aan extra containercapaciteit. Maar dat blijft helaas vooral bij woorden en dat gaat zich vroeg of laat wreken. De call sizes zijn nog nooit zo groot geweest. De MSC Allegra heeft laatst 24.500 teu geladen en gelost. We hebben wel 200.000 teu naar Zeebrugge kunnen omleiden.’ Ook verergert de coronapandemie het tekort aan havenpersoneel in Antwerpen.

Conventioneel stukgoed was de grote winnaar met 73,6% groei tot een totaal van 11,5 miljoen ton. Staal groeide 80% bij zowel import als export omdat bedrijven hun voorraden aanvulden en de handelsregels versoepeld zijn.

Ro/ro steeg met 13,9% naar 5,3 miljoen ton. Het aantal voertuigen is weliswaar gegroeid, maar nog wel 15% onder het niveau van 2019 vanwege de problemen in de automotive sector. Droge bulk steeg met 15%. Dat was vooral te danken aan meststoffen en decontainerisatie. ‘Hoe duurder de containers worden, hoe minder containers er beschikbaar zijn. Dan gaat men voor producten als hout en fruit kijken naar alternatieven’, aldus Vandermeiren.

Vloeibare bulk, een groot segment in Antwerpen, groeide met 3,1% naar 71,2 miljoen ton. Er was forse groei te zien op het gebied van chemicaliën. ‘De chemiesector doet het daarmee na een moeilijk 2020 weer heel goed’, aldus een tevreden Vandermeiren. Het aantal overgeslagen reefers groeide met 2,6%. ‘Daar zien we nog veel potentie, zeker straks na de fusie met Zeebrugge.’

Zeebrugge

Ook Zeebrugge had haar laatste jaar als zelfstandige haven. Volgend jaar zullen de cijfers samen met Antwerpen als fusiehaven Port of Antwerp Bruges gepresenteerd worden. Samen kwamen de havens het afgelopen jaar tot een overslag van 289 miljoen ton (waarvan 14,23 miljoen teu aan containers).

Zeebrugge zag een groei in de overslag van 4,6% ten opzichte van 2020, vertelde Ceo Tom Hautekiet tijdens de presentatie, die dat een ‘zeer mooi cijfer’ noemde. De haven sloeg in totaal 49,2 miljoen ton over. ‘Als de automotive sector wat beter was geweest, hadden we zeker de 50 miljoen gehaald.’

Containers deden het heel goed in Zeebrugge met een groei van maar liefst 15,1% naar 20,6 miljoen ton. ‘De containerbusiness is nu 40% van wat we in Zeebrugge doen, dat wordt echt onze ruggengraat’, verwacht Hautekiet.

Ro/ro groeide met 5%, al ziet Hautekiet daar best wat uitdagingen. ‘We zijn erg hard op zoek naar mankracht om alle containers te kunnen behandelen. Dat was onze bottleneck vanaf afgelopen zomer, anders zouden de cijfers nog beter geweest zijn.’ Ook is de ro/ro nog altijd 10% minder dan in 2019, met name vanwege de problemen in de automotive door alle chiptekorten.

Vloeibare bulk daalde 11%. Hautekiet: ‘Dat is eigenlijk de enige negatieve sector. Wel was er groei ten opzichte van 2019. De daling komt vooral omdat 2020 een bijzonder jaar was met eenmalige impact.’ Stukgoed is een klein segment in Zeebrugge, maar steeg wel met 6,7%. ‘We hebben twee derde van alle kiwi’s naar Europa behandeld in Zeebrugge.’ Droge bulk steeg met 2%, vooral door extra diervoeders en granen.

‘2021 was een moeilijk jaar voor de havens van Antwerpen en Zeebrugge, maar wel met een mooi resultaat’. Zo vatte de Antwerpse havenschepen Annick de Ridder het samen tijdens de presentatie van de jaarcijfers van Antwerpen en Zeebrugge.

Ondermijning

Ze had wel zorg op het gebied van havenveiligheid en ondermijning. ‘Beveliging van de haven is een federaal gerechtelijke taak, niet van de haven. Politie en justitie zijn echter zwaar onderbemand. Ze hebben honderden extra mensen nodig. Andere landen zetten zwaar in op beveiliging van de havens, daar moeten we in volgen. Nederland trekt 1 miljard extra hiervoor uit, om de ondermijning te bestrijden. Wij moeten dat ook doen.’

Ook ziet de havenschepen de urgentie tot uitbreiding van de containercapaciteit. ‘Die noodzaak wordt elk jaar urgenter. We zitten nu op maximale bezetting, dat is niet optimaal werken. Zeker gezien de wereldwijde verstoringen in de keten. Daardoor is er weinig ruimte om uit te wijken. We willen van 15 miljoen teu naar 22 miljoen teu capaciteit’, aldus De Ridder.

Stikstof

Ook stikstof wordt langzaamaan een probleem in Vlaanderen. ‘Een Regelgevend kader rondom stikstof is noodzakelijk om de economie te blijven ontwikkelen. We willen niet over tot een stopzetting, zoals in andere regio’s wel het geval is. Hopelijk komt er daarom snel een definitief stikstofkader.’

Nu de formele goedkeuring binnen is, zal vanaf 22 april de nieuwe fusiehaven een feit zijn, zo verwachten de partijen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement