Rotterdam runner-up op ranglijst ‘Leading maritime cities’

2022-ranking

Rotterdam heeft de tweede plaats veroverd op de 2022-ranglijst ‘Leading Maritime Cities’ die is samengesteld door het internationale classificatiebureau DNV en het Noorse adviesbureau Menon Economics. Singapore is op die lijst al edities lang de ongenaakbare nummer 1.

Op de laatste ranglijst, in 2019, was Rotterdam al naar de derde plek gestegen. De Maasstad moest toen nog Hamburg voor laten gaan. De Duitse haven is nu helemaal buiten de overall top-5 gevallen die DNV en Menon hebben opgesteld. Het toonaangevende maritieme vijftal wordt nu vervolledigd door achtereenvolgens Londen, Shanghai en Tokio.

In opkomst

‘Rotterdam’s tweede plaats laat zien dat het een maritieme stad in opkomst is’, stelt Shahrin Osman, maritiem adviseur van DNV en een van de co-auteurs van het Leading Maritime Cities 2022-rapport. De stijging op de ranglijst was vooral te danken aan de Rotterdamse opmars in de subrangschikkingen ‘port & logistics services’ en ‘attractiveness & competitiveness’.

Bij de eerste scoort Rotterdam veel punten door de goede verkrijgbaarheid van lng. Nergens is die zo hoog als in de Maasstad. In de aantrekkelijkheidsrangschikking is onder meer meegewogen in hoeverre havensteden hinder ondervinden van politieke maatregelen en komt Rotterdam uit de bus als havenstad met de soepelste overheidsregels ter wereld.

Shanghai

Het slechte nieuws voor Rotterdam is dat DNV verwacht dat Shanghai in de komende vijf jaar de tweede plaats voor zich op gaat eisen. Wel zal Rotterdam samen met Londen en Oslo een leidend maritiem centrum in Europa blijven, verwachten de Noren. Oslo is volgens DNV samen met Singapore, Shanghai en Kopenhagen het ‘best voorbereid op digitale transformatie’, terwijl Oslo ook vooroploopt op het gebied van duurzame technologieën en oplossingen.

Athene is de nummer 1 op de subranglijst ‘shipping’, waarop Rotterdam slechts tiende is, terwijl New York de lijst ‘maritime finance & law’ aanvoert. New York stoot daarmee Londen van de troon, dat voorheen de nummer 1 was voor maritieme financiering en juridische zaken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Rotterdam runner-up op ranglijst ‘Leading maritime cities’ | NT

Rotterdam runner-up op ranglijst ‘Leading maritime cities’

2022-ranking

Rotterdam heeft de tweede plaats veroverd op de 2022-ranglijst ‘Leading Maritime Cities’ die is samengesteld door het internationale classificatiebureau DNV en het Noorse adviesbureau Menon Economics. Singapore is op die lijst al edities lang de ongenaakbare nummer 1.

Op de laatste ranglijst, in 2019, was Rotterdam al naar de derde plek gestegen. De Maasstad moest toen nog Hamburg voor laten gaan. De Duitse haven is nu helemaal buiten de overall top-5 gevallen die DNV en Menon hebben opgesteld. Het toonaangevende maritieme vijftal wordt nu vervolledigd door achtereenvolgens Londen, Shanghai en Tokio.

In opkomst

‘Rotterdam’s tweede plaats laat zien dat het een maritieme stad in opkomst is’, stelt Shahrin Osman, maritiem adviseur van DNV en een van de co-auteurs van het Leading Maritime Cities 2022-rapport. De stijging op de ranglijst was vooral te danken aan de Rotterdamse opmars in de subrangschikkingen ‘port & logistics services’ en ‘attractiveness & competitiveness’.

Bij de eerste scoort Rotterdam veel punten door de goede verkrijgbaarheid van lng. Nergens is die zo hoog als in de Maasstad. In de aantrekkelijkheidsrangschikking is onder meer meegewogen in hoeverre havensteden hinder ondervinden van politieke maatregelen en komt Rotterdam uit de bus als havenstad met de soepelste overheidsregels ter wereld.

Shanghai

Het slechte nieuws voor Rotterdam is dat DNV verwacht dat Shanghai in de komende vijf jaar de tweede plaats voor zich op gaat eisen. Wel zal Rotterdam samen met Londen en Oslo een leidend maritiem centrum in Europa blijven, verwachten de Noren. Oslo is volgens DNV samen met Singapore, Shanghai en Kopenhagen het ‘best voorbereid op digitale transformatie’, terwijl Oslo ook vooroploopt op het gebied van duurzame technologieën en oplossingen.

Athene is de nummer 1 op de subranglijst ‘shipping’, waarop Rotterdam slechts tiende is, terwijl New York de lijst ‘maritime finance & law’ aanvoert. New York stoot daarmee Londen van de troon, dat voorheen de nummer 1 was voor maritieme financiering en juridische zaken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement