Dit deel van de nieuwe brug was vorige week op de site van Victor Buyck Steel Construction in Gent op een ponton geplaatst en daarna via de Westerschelde naar Zeebrugge gevaren. Met zijn 130 meter en een doorvaart voor schepen tot 55 meter breed geldt de beweegbare brug over het Verbindingsdok, zodra operationeel, als de langste draaibrug van Europa. De vaste brugdelen in beton inbegrepen is de hele brug 400 meter lang. De haven van Zeebrugge heeft hierin 34 miljoen euro geïnvesteerd.

Nieuwe zeesluis

De nieuwe brug over het Verbindingsdok maakt de verbinding tussen de Verschaveweg en de Koffieweg, zodat ze een extra toegangsweg vormt in de Noord-Zuidontsluiting van Zeebrugge. Ze is afgestemd op de bestaande Pierre Vandammesluis en de geplande nieuwe zeesluis. Ze is breed genoeg en voldoende draagkrachtig voor zware mobiele kranen tot 500 ton.

De Verbindingsbrug moet instaan voor een betere verkeersontsluiting tussen achter- en voorhaven. Ze is, met haar twee rijstroken, afgescheiden voetpad en fietspad met dubbele rijrichting ook een onmisbare schakel in de infrastructuur voor veilig woon-werkverkeer.

De bouw van de Verbindingsbrug ging van start in het najaar van 2020. Naar verwachting wordt ze, na de finale afwerkingen, aansluitingen en testfases, in de loop van de maand april in gebruik genomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement