Het is niet de eerste storm van het seizoen en de zeehavens zetten zich goed schrap. Standaard gaan vanaf windkracht 7 de kranen omhoog en worden schepen strak aan de kades gelegd. Beloodsing gebeurt vanaf de kant bij dergelijke wind.
Rotterdam
In Rotterdam lagen tijdens Eunice zo’n dertig sleepboten klaar om losgeraakte schepen tegen de kades te duwen. Woordvoerder Tie Schellekens van het Havenbedrijf vertelt dat de haven de storm goed heeft doorstaan, hoewel ook niet helemaal zonder kleerscheuren. ‘Een aantal containers is te water geraakt en trossen zijn losgebroken. Vervelend, maar te verwachten in de weersomstandigheden. De vertraging werd hetzelfde weekend al weer ingelopen.’
Amsterdam
Ook in Amsterdam viel het mee. De haven is een paar uur dichtgegaan vanwege het hoge water. De beloodsing gebeurde ook in deze haven vanaf de kant. ‘Schepen die in de haven lagen, zijn blijven liggen’, zegt woordvoerster Anja de Kiewit. ‘De kleine sluizen zijn even dicht geweest, de grote zijn open gebleven. Er is wat vertraging geweest doordat de loodsen vanwege de storm niet aan boord konden komen. Om schepen aan de kant te houden zijn er slepers ingezet. In het havengebied zijn her en der zonnepanelen van daken gewaaid en stoplichten ontregeld doordat ze zijn krom gewaaid.’
Antwerpen
In de Antwerpse haven is het niet anders. Een woordvoerster daar vertelt dat omgevallen of te water geraakte containers zijn te verwachten. De schepen die er lagen zijn extra verstevigd en dat geldt ook voor lege containers. Conclusie: ‘Geen onverwachte problemen en geen stremmingen.’
North Sea Port verzocht op voorhand bedrijven, agentschappen en terminals in het hele havengebied om passende maatregelen te nemen om de veiligheid op de diverse locaties te garanderen en schade te voorkomen. Hierbij werd specifiek verzocht om windgevoelige objecten zoals kranen en (lege) containers goed na te kijken en vast te zetten.
Moerdijk
Op het haven- en industrieterrein van Moerdijk heeft Eunice ook wel enige schade veroorzaakt, maar de haven is gewoon ‘goed bereikbaar voor bezoekende partijen’. De schade beperkt zich tot borden, verkeersregelinstallaties, verlichting, stukgewaaide vlaggen, losgekomen dakplaten en wegwaaiende zonnepanelen. ‘De schades lijken al met al relatief mee te vallen en er is weinig overlast geweest’, laat de woordvoerder weten.
Dat de gevolgen te overzien zijn, ligt aan de voorbereidingen, maar is ook deels geluk, zegt Schellekens van Havenbedrijf Rotterdam. Begin februari was er met storm Corrie meer sores. En nog altijd staat er windkracht 6 tot 8 en met hoge golven, nu door storm Franklin. Sommige terminals zijn daarom gesloten. ‘Het is nog steeds oppassen geblazen.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?