Topman Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam (HbR) zei bij de bekendmaking van de financiële en overslagcijfers dat het nog ‘negen tot twaalf maanden’ gaat duren voor het zeventien kilometer lange banenstelsel in gebruik genomen kan worden. Die tijd is volgens hem nodig om de containerterminals, met hun onderling verschillende transportsystemen, en andere partijen op de CER aan te sluiten. Het systeem is bedoeld voor de uitwisseling van containers tussen onder meer de vijf grote containerterminals op de Maasvlakte en moet de efficiency van de Rotterdamse containersector vergroten.

Voertuigherkenning

Tijdens de presentatie werd verder duidelijk dat het nieuwe transportsysteem, dat nog nergens anders bestaat, aanmerkelijk soberder wordt uitgevoerd dan gepland. Daarmee wordt ook het investeringsbudget fors verlaagd, van 175 miljoen naar 100 miljoen euro. Volgens de bij het project betrokken marktpartijen wilde de havenbeheerder eigenlijk allerlei hypermoderne systemen aan laten leggen, onder meer voor automatische voertuigherkenning, maar wordt daarvan nu afgezien.

Vorige week berichtte NT al dat de havenbeheerder 24,7 miljoen euro heeft moeten afboeken op het CER-project. De havenbeheerder meldde dit in een toelichting op de financiële cijfers. Een half jaar geleden had HbR al een tegenvaller gemeld van 5,7 miljoen op het project, dat in 2018 in gang is gezet.

HbR had medio 2020 een wereldwijde tender uitgeschreven voor de levering van een hybride vervoerssysteem, waarbij de containers zowel bemand als onbemand vervoerd zouden moeten kunnen worden. Bovendien moesten gegadigden niet alleen het materieel leveren, maar ook zelf het vervoer gaan verzorgen. De havenbeheerder zei toen ‘een integraal pakket’ te willen.

Begin vorig jaar bleek de markt een dergelijk concept niet te kunnen leveren, althans niet op de door HbR gestelde voorwaarden. Daarom trok de havenbeheerder in mei de stekker uit het project en werd besloten om alle gemaakte kosten af te boeken.

Vennootschapsbelasting

Volgens chief financial officer Vi­vienne de Leeuw heeft het zes maanden geleden gemelde bedrag betrekking op alle kosten die gemaakt waren ten behoeve van het tenderproces zelf. De andere 19 miljoen euro is volgens haar besteed aan allerlei CER-gerelateerde IT-projecten. Met het besluit om het hybride concept te laten vallen, verloren die investeringen eveneens hun waarde. Het Havenbedrijf heeft nog onderzocht of de te ontwikkelen systemen op een andere manier zijn toe te passen, maar dat bleek niet haalbaar.

HbR meldt in de jaarcijfers over 2021 overigens nog een forse tegenvaller. Die vloeit voort uit een herberekening van de belasting voor toekomstige jaren als gevolg van de wijziging van het tarief voor de vennootschapsbelasting. Het bedrijf noemt die wijziging ‘in 2020 groter dan in 2021’, namelijk 144,6 miljoen tegen 33,8 miljoen. Al met al daalde het netto resultaat vorig jaar ten opzichte van 2020 met 104,5 miljoen euro tot 247,2 miljoen euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement