Daarmee is een belangrijke horde genomen op weg naar ingebruikneming van de tweede fase van de geautomatiseerde terminal aan de Prinses Amaliahaven. Het Deense moederbedrijf APMT gaat zich nu beraden op de benodigde investeringen, die in de honderden miljoenen lopen. Havenbedrijf Rotterdam is twee jaar geleden al begonnen met de bouw van een kade van 800 meter om die uitbreiding mogelijk te maken.

Volgens APMT2-woordvoerder Jan Driessen wordt de transformatie na tientallen overleg- en voorlichtingssessies breed gedragen door de ruim 500 werknemers. Een aanzienlijk deel van hen moet worden omgeschoold en krijgt daar een half jaar de tijd voor. In principe vallen er geen ontslagen als gevolg van de transformatie, maar voor werknemers die toch overboord vallen, is met de vakbonden FNV en CNV een sociaal plan overeengekomen.

De uitbreiding van de terminal moet begin 2026 klaar zijn. Dan komt het huidige volume van APMT Rotterdam, dat vorig jaar door de Deense groep aan Hutchison Ports is verkocht, naar APMT2 toe. Daarbij gaat het naar schatting om ruim een miljoen teu per jaar. Moederbedrijf Maersk gaf bij die overname voor vijf jaar een volumegarantie van 800.000 deep sea moves per jaar.

Voortdurend overleg

In een interne circulaire zegt de directie dat ‘dit onderhandelingsschip veilig is aangemeerd’. Volgens het stuk was de weg ernaar toe ‘niet altijd gemakkelijk, maar is het eindresultaat goed en solide’. Volgens de directie zal ook tijdens de transformatie en capaciteitsverdubbeling voortdurend met de werknemers over de voortgang van het project worden overlegd.

Een van de redenen voor de transformatie is dat de in 2015 op Maasvlakte 2 in gebruik genomen terminal, die toen als één van eerste ter wereld volledig geautomatiseerd was, nooit aan de verwachtingen heeft voldaan. De productiviteit, het aantal per uur of per dag overgeslagen containers is altijd achtergebleven bij die van het zusterbedrijf APMTR.

Dat is een conventionele terminal, met kraandrijvers op de kadekranen en chauffeurs op de straddle carriers voor het transport van de containers over de terminal. Bij APMT2 is het terminaltransport geautomatiseerd en worden de kadekranen op afstand bediend. De transformatie moet leiden tot een veel hogere productiviteit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement