Op de dag dat het Centraal Bureau voor de Statistiek naar buiten brengt dat de inflatie in maart is opgelopen tot 12% (jaar-op-jaar) melden vakbonden FNV Havens en CNV Vakmensen een akkoord met Hapag over een nieuwe driejarige cao, waarin de lonen met de inflatie mee stijgen. Ongeveer 300 werknemers profiteren hier van.

Bestuurder Asmae Hajjari van FNV Havens, die bijna een half jaar in de clinch heeft gelegen met de Nederlandse Hapag-directie, spreekt dan ook voor een ‘heel mooi resultaat’. Werknemers die nog niet aan de top van hun salarisschaal zitten, krijgen er jaarlijks bovendien 3% bij.

Dat de bonden in de havensector wel lukt wat in vrijwel geen enkele andere sector lukt, heeft te maken met de bijna heilige status van de automatische prijscompensatie in de cao’s van de havensector. Daar komt bij dat het geld bij rederijen als Hapag tegen de plinten klotst als gevolg van de astronomische winsten die ze vorig jaar gemaakt hebben en waarschijnlijk ook dit jaar zullen maken.

Dat geeft ook CNV-bestuurder Chantal van Binsbergen aan: ‘Dit is precies wat de werknemers verdienen, gezien de hoge winsten die het bedrijf de afgelopen tijd maakt.’ In de nieuwe cao gaan verder de reiskostenvergoeding (van 19 naar 30 cent per kilometer) en de netto thuiswerkvergoeding (van 2 naar 3,50 euro per dag) flink omhoog.

Tenslotte zijn er in de nieuwe Hapag-cao voor het eerst afspraken gemaakt over minder werken voor oudere medewerkers. Drie jaar voor de AOW-leeftijd kunnen ze 70% gaan werken tegen 90% van het loon met behoud van 100% pensioenopbouw. Verder vult Hapag het geboorteverlof aan van 70% naar 90%. Tot slot vallen nu ook de oud-medewerkers van NileDutch onder de cao. Die Nederlandse rederij werd vorig jaar door Hapag NileDutch overgenomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement