De nieuwste sancties tegen Rusland zijn vrijdag 8 april in het Publicatieblad van de Europese Unie gepubliceerd. Het pakket bestaat uit een importverbod op kolen uit Rusland, een transactieverbod voor de vier belangrijkste banken en een verbod voor Russische schepen en door Rusland geëxploiteerde schepen om toegang te krijgen tot EU-havens.

Per wanneer de havens sluiten is alleen nog niet duidelijk. Het Havenbedrijf Amsterdam communiceerde eerst 15 april, maar paste dat naar aanleiding van vragen van Nieuwsblad Transport aan naar 16 april. Een woordvoerster legt uit dat havens een aantal dagen de tijd moeten krijgen om de sancties uit te voeren. Ze wijst naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor het besluit over de datum – daar komt de datum 16 april vandaan. Een woordvoerder van het ministerie bevestigt deze datum.

Het Havenbedrijf Rotterdam geeft aan ‘later dan 15 april’ te sluiten voor Russische schepen. Een exacte datum moet later bekend worden, na overleg met betrokken partijen. In Port of Moerdijk  lijkt ook nog geen datum te zijn geprikt. Een woordvoerder daar geeft aan dat er woensdag 13 april overleg over de kwestie is.

Russische vlag

Wel is duidelijk dat de havens straks dichtgaan voor schepen onder Russische vlag. Ook schepen gelieerd aan entiteiten of personen die op de Europese sanctielijst staan, zijn niet meer welkom. De schepen ontvangen geen havendiensten zoals schutten, beloodsing, hulp bij aanmeren, sleepdiensten, bunkeren, laden en lossen bij terminal en dergelijke aangeboden. De uitzondering op deze regel is als het gaat om een Russisch schip met essentiële goederen zoals voedsel, medische goederen en energieproducten.

Het importverbod van Russische kolen gaat overigens pas over 120 dagen in, begin augustus. Dit om lidstaten de tijd te geven hun contracten af te bouwen en elders leveranties te regelen.

Sinds het begin van de oorlog op 24 februari heeft zich in Amsterdam slechts één Russisch schip gemeld. Sinds 2019 meren jaarlijks zo’n 30 Russische schepen in de hoofdstad aan, dat is 1,1% van het totale aantal scheepsbezoeken. In Rotterdam komen jaarlijks zo’n 1.300 schepen aan uit Rusland.

Ook wegtransport maakt deel uit van het sanctiepakket. Er komt een verbod voor Wit-Russische en Russische transportbedrijven om goederen te vervoeren naar de EU. Lidstaten mogen bepaalde vormen van vervoer uitzonderen, zoals vervoer van medicijnen, agro- en food goederen, hulpgoederen en energieproducten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement