Het schip pendelde samen met het zusterschip ‘Spirit of France’ tot medio 17 maart tussen Dover en Calais, toen P&O Ferries het flitsontslag van bijna 800 zeevarenden aankondigde en was daarmee goed voor een fors deel van de capaciteit op die route. Sindsdien lag de dienst stil.

De rederij had klanten laten weten de dienst deze week te willen hervatten, maar het ingrijpen van de Britse Maritime and Coastguard Agency (MCA) gooit roet in het eten. De dienst zegt verschillende tekortkomingen te hebben vastgesteld en zegt een nieuwe inspectie te zullen uitvoeren als ze daartoe door P&O Ferries wordt uitgenodigd.

Schending veiligheid

De MCA lijkt gevoelig voor de herhaalde oproep van de Britse transportbond om de de P&O Ferries-vloot grondig te inspecteren wegens ‘aanhoudende schending van de veiligheid’. Op 29 maart legde de dienst ook de ‘Pride of Kent’ op grond van tal van problemen aan boord een uitvaartverbod op. Die ligt sindsdien in Dover aan de kade.

De Nederlandse autoriteiten hebben in Rotterdam de ‘Pride of Hull’, die op de route Rotterdam-Hull vaart aangehouden. Volgens de internationale zeevarendenbond ITF laat vooral de brandveiligheid aan boord te wensen over.

Anderzijds mocht de ‘European Causeway’ -veerboot de dienst tussen Noord-Ierland en Schotland begin deze week hervatten. Het schip werd op 25 maart aangehouden nadat de MCA ook op dit schip talrijke tekortkomingen had vastgesteld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement