Aan de waterzijde zijn de terminals weliswaar al sinds woensdag weer operationeel en de beschikbaarheid van havenarbeiders is volgens Maersk sindsdien nog verder verbeterd, maar aan de landzijde zijn de verstoringen volgens de Deense rederij nog altijd ernstig.

De Bay Head-weg is door het natuurgeweld zo zwaar beschadigd geraakt, dat er nog steeds geen vrachtwagens van en naar de terminals kunnen rijden. Er wordt wel gewerkt aan een voorlopige, provisorische oplossing om aan- en afvoer enigermate mogelijk te maken, maar in het paasweekend zal dat zeker niet meer lukken, aldus de rederij. Bovendien wordt er met pasen opnieuw slecht weer verwacht, waardoor de tijdelijke oplossing mogelijk nog langer op zich kan laten wachten. Ook via het spoor is voorlopig nog geen aan- en afvoer mogelijk; de spoordiensten zijn nog volledig opgeschort.

Modderstromen

De overstromingen in de provincie KwaZoeloe-Natal, veroorzaakt door extreme regenval, hebben tot donderdag inmiddels aan meer dan driehonderd mensen het leven gekost en veel schade veroorzaakt. De materiële schade, onder meer aan infrastructuur, is eveneens groot. Weggedeelten werden weggeslagen en door modderstromen overstroomd. In de haven van Durban werden honderden containers meegevoerd door het water. Maersk zag als belangrijke speler in de haven zijn containers door de straten van Durban drijven.

Maersk heeft besloten om aanlopen van de ‘Maira XL’ (SAECS-dienst) en de ‘Maersk Pangani’ (MESAWA-dienst) in Durban te schrappen en de voor Durban bestemde lading in plaats daarvan van boord te zetten in Port Elizabeth. De ‘Maersk Stralsund’ (SAFARI-dienst) wil de rederij wel gewoon in Durban laten aanlopen, dat schip komt daar naar verwachting zondag aan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement