De gemiddelde vertragingstijd van scheepsladingen die vanuit verschillende havens in China naar de haven van Hamburg en Rotterdam werden verscheept gaat steeds verder de hoogte in. Het platform komt met data voor het vervoer vanuit de haven van Shanghai, de haven van Yantian, gelegen in Shenzhen in de Zuid-Chinese provincie Guangdong vlakbij Hongkong, en de haven van Tianjin, gelegen vlakbij Beijing.

Rotterdam

De gemiddelde maandelijkse vertraging van schepen in maart was, in vergelijking met de twee andere Chinese havens, vanuit de haven van Yantian naar de haven van Rotterdam het hoogst. Er was sprake van een gemiddelde vertraging van 11,1 dagen. Voor het vervoer vanuit de haven van Tianjin naar Rotterdam was echter de grootste toename te zien. De maandelijkse gemiddelde vertraging nam in maart toe met maar liefst 68% ten opzichte van februari.

Hamburg

Voor de schepen die vanuit China naar de haven van Hamburg voeren was de toename van de gemiddelde maandelijkse vertraging in maart vanuit de haven van Yantian het hoogst. De gemiddelde maandelijkse vertraging bedroeg daar 15,7 dagen, een stijging van 61,8% ten opzichte van februari. Het scheepsvervoer vanuit de havens van Tianjin en Shanghai zag die groei van vertragingen niet. Voor deze havens is er juist een sterkere toename van de gemiddelde vertragingstijd in februari te zien. Voor de haven van Tianjin was er in februari zelfs een stijging van de gemiddelde maandelijkse vertragingstijd te zien van maar liefst 74%.

Wereldwijd effect

Project44 benoemt dat er tekenen zijn die wijzen op een breder wereldwijd effect van de lockdown in Shanghai. 20% van het vrachtverkeer in China zou in 2021 behandeld zijn in de containerhaven van Shanghai, wat inhoudt dat die capaciteit niet zomaar elders opgevangen kan worden. Het platform benoemt dat de Shanghai Containerized Freight Index steeds verder aan het dalen is, wat wijst op een daling van de export vanuit de miljoenenstad. Dit komt mede ook vanwege verschillende sluitingen van autofabrieken in Shanghai, waaronder de sluiting van de fabriek van Tesla in de stad, beargumenteren de analisten. Inmiddels heeft Tesla plannen om de fabriek in Shanghai weer te openen.

Volgens project 44 heeft de lockdown in Shanghai ook gevolgen voor de scheepvaartschema’s in Zuid-China omdat schepen vertraagd in Hongkong en Yantian aankomen. Ook kampen deze havens al maanden met hun eigen coronabeperkingen. De zuid-Chinese stad Shenzhen, waarvan de haven van Yantian een district is, ging in maart in volledige lockdown, maar had ook daarvoor last van verschillende coronabeperkingen. Tianjin kreeg in januari te maken met een volledige lockdown.

Geen totale ontregeling

Volgens Rogier Spoel van verladersvereniging Evofenedex zorgt het openblijven van de havens ervoor dat het effect van de huidige lockdowns in China niet zo groot is als bij eerdere lockdowns het geval was. ‘Er zijn problemen, maar er is geen totale ontregeling. Hoewel de havens niet op volle kracht draaien, is er in ieder geval wel transport. Als havens volledig afgesloten waren geweest, was het effect veel groter. Je ziet ook dat de containerprijs niet enorm stijgt. Daarin lijkt de druk een beetje van de ketel. Daar komt bij dat de containervaart nu niet in een drukke periode zit en er wat minder consumentenuitgaven zijn op het moment.’

Daarnaast merkt Spoel dat bedrijven rekening houden met de huidige onzekere situatie. ‘Ik zie dat bedrijven nu wat minder gericht zijn op sales en wat meer op het op pijl houden van hun voorraden en het afhandelen van de huidige orders. Waar tijdens eerdere lockdowns de magazijnen leeg waren, zie je dat nu niet.’

Desondanks ziet Spoel dat er op het moment veel congestie is in de havens. ‘Daar was eigenlijk de afgelopen twee jaar steeds sprake van. Voor de lockdowns zagen we een licht herstel optreden. Het is vooral merkbaar dat dit herstel door de lockdowns weer teniet wordt gedaan. Al met al verwacht ik dat zolang China zich blijft vasthouden aan het beleid dat nu gevoerd wordt, de huidige situatie nog wel even zal voortduren en zich zal verspreiden van havengebied naar havengebied.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement