In Antwerpen daalde de overslag van containers ten opzichte van vorig jaar in aantallen met bijna 12% tot 2,7 miljoen teu en in ladinggewicht zelfs met ruim 13% tot ruim 31 miljoen ton. Europa’s tweede containerhaven heeft in zeer lange tijd niet zo’n terugval te verwerken gehad. Tijdens de coronacrisis van de afgelopen twee jaar lieten de kwartaalcijfers slechts lichte verliezen zien en soms zelfs nog plusjes.
Oorzaken zijn volgens Havenbedrijf Antwerpen ‘de ontregelde containerlijnvaart’ en ‘de grote import call sizes’, het aantal per aanloop overgeslagen containers. Die zorgen voor operationele problemen op de terminals. Ook de oorlog in Oekraïne en de Europese sancties tegen Rusland zetten de containeroverslag in Antwerpen onder druk, aldus de havenbeheerder.
Zeebrugge
In Zeebrugge daarentegen groeide de containeroverslag in het eerste trimester fors. Het ladinggewicht nam met ruim 4% toe tot 5,1 miljoen ton en het aantal eenheden zelfs met ruim 13% tot bijna 577.000 teu. Overall steeg de overslag van de Vlaamse kusthaven met ruim 15% tot bijna veertien miljoen ton.
CEO Tom Hautekiet van havenbeheerder MBZ noemde het ‘bijzonder fijn om het zelfstandige Zeebrugse verhaal te mogen afsluiten op een hoogtepunt’. Volgende week vrijdag wordt de fusie van de twee Vlaamse havens tot Port of Antwerp-Bruges bijna een dag lang in de verf gezet voor de nationale en internationale pers met een boottocht, persconferenties en een afsluitende receptie.
Extra capaciteit
De Antwerpse Havenschepen Annick De Ridder greep de ingezakte containercijfers aan om nog maar eens te wijzen op de ‘urgentie om extra containercapaciteit aan te leggen’. Die is volgens haar ‘onontbeerlijk om de positie als wereldhaven te verzekeren’. Volgens de liberaal-conservatieve politica ‘kan de één gemaakte haven verder de internationale concurrentie aangaan en als motor van de Vlaamse economie duurzaam blijven groeien’.
De Antwerpse overslag van droge bulklading (ertsen, kolen, granen) groeide met 11% tot een kleine vier miljoen ton. Ook de vloeibare bulk (ruwe olie, brandstoffen, chemicaliën) liet met een plus van ruim 15% forse groei zien. Spectaculair was de groeisprong van nagenoeg 50% in het conventionele stukgoed.
De havenbeheerder geeft daar geen echte verklaring voor, maar zegt wel dat de staaloverslag ‘goed stand houdt aan de afvoerzijde’. Volgens Havenbedrijf Antwerpen hebben de Europese sancties tegen staalimport uit Rusland en Belarus een beperkt effect op de overslag, ‘omdat deze stromen immers worden vervangen door import uit andere landen’. Al met al daalde de Antwerpse goederenoverslag als geheel met anderhalf procent tot 58,3 miljoen ton.
Havenbedrijf Rotterdam komt eind deze week of begin volgende week met de overslagcijfers over de eerste drie maanden van het jaar.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?