Bij de ramp kwamen meer dan vierhonderd mensen om het leven en raakte infrastructuur, waaronder wegen en spoorwegen, zwaar beschadigd, waardoor de containerterminals eerst niet meer over land te bereiken waren.

Maersk meldt dat van de Bay Head Road, een belangrijke toegangsweg voor de containerterminals van Durban, inmiddels twee rijbanen zijn gerepareerd. De rederij prijst de havenautoriteiten voor de vooruitgang die in drie weken tijd al is geboekt, maar wijst klanten erop dat de werkzaamheden aan de weg nog niet klaar zijn en dat er alleen op gecontroleerde wijze gebruik van mag worden gemaakt.

Railverbinding

Met de railverbinding is het slechter gesteld. Maersk heeft van Transnet Freight Rail te horen gekregen dat het naar schatting zeven weken zal duren om weer iets via het spoor te kunnen transporteren. In de tweede week van juni zou het spoorbedrijf, dat zich heeft beroept op overmacht, daarover met nadere mededelingen komen.

Niettemin toont Maersk zich ‘verheugd’ over de ‘vooruitgang’ die in de haven van Durban al is geboekt na de ravage van de overstromingen. De containerterminals kennen volgens de rederij ondanks de moeilijke omstandigheden een goede productiviteit, zijn redelijk gevuld en zien containers aankomen én vertrekken. De rederij heeft besloten om ook weer exportboekingen vanuit de Zuid-Afrikaanse haven te accepteren, al benadrukt ze dat bestaande boekingen die door de ramp in de wachtkamer belandden, voorrang krijgen. Containerschepen kunnen in Durban gewoon aanleggen: aan de waterzijde was de haven snel na de ramp alweer operationeel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement