Groen licht EU voor participatie Hamburgs Hapag in Wilhelmshaven

herschikking Noord-Duitse havens?

De Europese Commissie heeft de participatie van 30% van Hapag-Lloyd in de containerterminal JadeWeserPort in Wilhelmshaven goedgekeurd. Het kan de voorbode zijn van een herschikking van de verhoudingen tussen de Noord-Duitse havens.

Met het minderheidsbelang krijgt de Duitse rederij een stevige vinger in de pap in de haven aan de monding van de Wezer, die zich afficheert als ‘Duitslands enige diepzeehaven’. Hapag neemt het belang over van APM Terminals, onderdeel van het Maersk-concern. De andere 70% blijven in handen van de overslaggroep Eurogate uit Bremerhaven.

Gevoelig

De participatie ligt gevoelig in Hamburg, de bakermat van Hapag. Toen de rederij de stap september vorig jaar aankondigde, werd in de Duitse pers wordt gespeculeerd dat die op termijn tot ladingverlies voor Hamburg kan leiden. De rederij heeft een serie nieuwe schepen met een capaciteit van bijna 24.000 teu in bestelling, die tussen Europa en Azië gaan varen. Die kunnen Hamburg niet vol beladen bereiken, maar de aan open zee gelegen JadeWeserPort wel.

De bereikbaarheid van het 120 kilometer landinwaarts gelegen Hamburg blijft beperkt, ondanks de verdieping van de vaargeul in de Elbe in de afgelopen twee jaar. Daarmee is de bereikbaarheid weliswaar verbeterd van een maximale diepgang van 11,4 tot 13,1 meter, maar dat is nog altijd beduidend minder dan de 23 meter in Rotterdam en de bijna zestien meter in Antwerpen.

Concurrentiepositie

Hapag bevestigt nu dat de overname van het 30-procents belang gericht is op verbetering van de concurrentiepositie, ‘met name in de handel in het Verre Oosten’. Volgens de Duitse rederij versterkt de deelname echter ook de positie van de Noord-Duitse havens. 

Dat lijkt een verwijzing naar de pogingen van de afgelopen jaren om een nauwe samenwerking tot stand te brengen tussen Hamburg en Bremerhaven. Grootaandeelhouder Klaus-Michael Kühne van Hapag, die 30% van de rederij in handen heeft, is al jaren voorstander van een nauwe samenwerking tussen Hamburg en Bremen/Bremerhaven om zo de concurrentiepositie ten opzichte van de Beneluxhavens Rotterdam en Antwerpen te versterken.

Vorig jaar drong hij in een open brief aan op een snelle fusie van de overslagbedrijven HHLA uit Hamburg en Eurogate uit Bremen. Die zouden samen het grootste containeroverslagbedrijf van Europa worden. Eind vorig jaar zei CEO Angela Titzrath binnen handbereik was, maar sindsdien is het stil gebleven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Groen licht EU voor participatie Hamburgs Hapag in Wilhelmshaven | NT

Groen licht EU voor participatie Hamburgs Hapag in Wilhelmshaven

herschikking Noord-Duitse havens?

De Europese Commissie heeft de participatie van 30% van Hapag-Lloyd in de containerterminal JadeWeserPort in Wilhelmshaven goedgekeurd. Het kan de voorbode zijn van een herschikking van de verhoudingen tussen de Noord-Duitse havens.

Met het minderheidsbelang krijgt de Duitse rederij een stevige vinger in de pap in de haven aan de monding van de Wezer, die zich afficheert als ‘Duitslands enige diepzeehaven’. Hapag neemt het belang over van APM Terminals, onderdeel van het Maersk-concern. De andere 70% blijven in handen van de overslaggroep Eurogate uit Bremerhaven.

Gevoelig

De participatie ligt gevoelig in Hamburg, de bakermat van Hapag. Toen de rederij de stap september vorig jaar aankondigde, werd in de Duitse pers wordt gespeculeerd dat die op termijn tot ladingverlies voor Hamburg kan leiden. De rederij heeft een serie nieuwe schepen met een capaciteit van bijna 24.000 teu in bestelling, die tussen Europa en Azië gaan varen. Die kunnen Hamburg niet vol beladen bereiken, maar de aan open zee gelegen JadeWeserPort wel.

De bereikbaarheid van het 120 kilometer landinwaarts gelegen Hamburg blijft beperkt, ondanks de verdieping van de vaargeul in de Elbe in de afgelopen twee jaar. Daarmee is de bereikbaarheid weliswaar verbeterd van een maximale diepgang van 11,4 tot 13,1 meter, maar dat is nog altijd beduidend minder dan de 23 meter in Rotterdam en de bijna zestien meter in Antwerpen.

Concurrentiepositie

Hapag bevestigt nu dat de overname van het 30-procents belang gericht is op verbetering van de concurrentiepositie, ‘met name in de handel in het Verre Oosten’. Volgens de Duitse rederij versterkt de deelname echter ook de positie van de Noord-Duitse havens. 

Dat lijkt een verwijzing naar de pogingen van de afgelopen jaren om een nauwe samenwerking tot stand te brengen tussen Hamburg en Bremerhaven. Grootaandeelhouder Klaus-Michael Kühne van Hapag, die 30% van de rederij in handen heeft, is al jaren voorstander van een nauwe samenwerking tussen Hamburg en Bremen/Bremerhaven om zo de concurrentiepositie ten opzichte van de Beneluxhavens Rotterdam en Antwerpen te versterken.

Vorig jaar drong hij in een open brief aan op een snelle fusie van de overslagbedrijven HHLA uit Hamburg en Eurogate uit Bremen. Die zouden samen het grootste containeroverslagbedrijf van Europa worden. Eind vorig jaar zei CEO Angela Titzrath binnen handbereik was, maar sindsdien is het stil gebleven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement