Havens Rotterdam en Duisburg gaan intensiever samenwerken

Handelspartners

De Havenbedrijven van Duisburg en Rotterdam hebben via een ‘Letter of Intent’ hun uit 2020 stammende samenwerkingsafspraken vernieuwd en uitgebreid. Naast bestaande afspraken op het gebied van optimalisatie van logistieke verbindingen, moet de samenwerking uitgebreid worden met initiatieven op het vlak van digitalisering en energietransitie. De ondertekening werd gedaan door Markus Bangen, CEO duisport, en Allard Castelein, president-directeur Port of Rotterdam.

Duisport en de Rotterdamse haven zijn al lange tijd belangrijke handelspartners. Jaarlijks worden er meer dan een miljoen TEU aan containers uitgewisseld tussen de twee. Bijna een derde daarvan gaat al via het spoor. Digitalisering en datadeling zou het aandeel van deze duurzame modaliteit verder moeten kunnen vergoten. De samenwerking tussen de havens is gericht op het creëren van de meest digitale en meest duurzame verbinding van logistieke hubs ter wereld door koppeling van het Duisburgse ‘Rail Freight Data Hub’-initiatief en het Rotterdamse ‘Rail Connected’.

Daarnaast zijn in de Letter of Intent afspraken gemaakt over het onderzoeken van samenwerking tussen de port community systemen Portbase (Rotterdam) en RheinPorts Information System (Duisburg) en het leren van elkaars initiatieven op het gebied van ‘digital twin’ projecten. Wat betreft de energietransitie willen beide havens onderzoeken of ze gezamenlijk op kunnen trekken in het ontwikkelen van waterstofhubs. Rotterdam als toekomstige waterstof-poort naar Europa en Duisport als hub voor Duitsland. Een fysieke verbinden tussen beide ligt dan ook voor de hand.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Havens Rotterdam en Duisburg gaan intensiever samenwerken | NT

Havens Rotterdam en Duisburg gaan intensiever samenwerken

Handelspartners

De Havenbedrijven van Duisburg en Rotterdam hebben via een ‘Letter of Intent’ hun uit 2020 stammende samenwerkingsafspraken vernieuwd en uitgebreid. Naast bestaande afspraken op het gebied van optimalisatie van logistieke verbindingen, moet de samenwerking uitgebreid worden met initiatieven op het vlak van digitalisering en energietransitie. De ondertekening werd gedaan door Markus Bangen, CEO duisport, en Allard Castelein, president-directeur Port of Rotterdam.

Duisport en de Rotterdamse haven zijn al lange tijd belangrijke handelspartners. Jaarlijks worden er meer dan een miljoen TEU aan containers uitgewisseld tussen de twee. Bijna een derde daarvan gaat al via het spoor. Digitalisering en datadeling zou het aandeel van deze duurzame modaliteit verder moeten kunnen vergoten. De samenwerking tussen de havens is gericht op het creëren van de meest digitale en meest duurzame verbinding van logistieke hubs ter wereld door koppeling van het Duisburgse ‘Rail Freight Data Hub’-initiatief en het Rotterdamse ‘Rail Connected’.

Daarnaast zijn in de Letter of Intent afspraken gemaakt over het onderzoeken van samenwerking tussen de port community systemen Portbase (Rotterdam) en RheinPorts Information System (Duisburg) en het leren van elkaars initiatieven op het gebied van ‘digital twin’ projecten. Wat betreft de energietransitie willen beide havens onderzoeken of ze gezamenlijk op kunnen trekken in het ontwikkelen van waterstofhubs. Rotterdam als toekomstige waterstof-poort naar Europa en Duisport als hub voor Duitsland. Een fysieke verbinden tussen beide ligt dan ook voor de hand.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement