Duisport en de Rotterdamse haven zijn al lange tijd belangrijke handelspartners. Jaarlijks worden er meer dan een miljoen TEU aan containers uitgewisseld tussen de twee. Bijna een derde daarvan gaat al via het spoor. Digitalisering en datadeling zou het aandeel van deze duurzame modaliteit verder moeten kunnen vergoten. De samenwerking tussen de havens is gericht op het creëren van de meest digitale en meest duurzame verbinding van logistieke hubs ter wereld door koppeling van het Duisburgse ‘Rail Freight Data Hub’-initiatief en het Rotterdamse ‘Rail Connected’.
Daarnaast zijn in de Letter of Intent afspraken gemaakt over het onderzoeken van samenwerking tussen de port community systemen Portbase (Rotterdam) en RheinPorts Information System (Duisburg) en het leren van elkaars initiatieven op het gebied van ‘digital twin’ projecten. Wat betreft de energietransitie willen beide havens onderzoeken of ze gezamenlijk op kunnen trekken in het ontwikkelen van waterstofhubs. Rotterdam als toekomstige waterstof-poort naar Europa en Duisport als hub voor Duitsland. Een fysieke verbinden tussen beide ligt dan ook voor de hand.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?