Hamburg opent testcentrum voor havenapparatuur op waterstof

zero emissie haven equipment

Havenbedrijf Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) zet in de haven een testcentrum op voor havenapparatuur aangedreven op waterstof. 

In het testcentrum wordt gekeken naar het gebruik van apparatuur zoals vorkheftrucks, straddle carriers en reach stackers op waterstof. Het havenbedrijf werkt hiervoor samen met de leverancier Hyster Yale. De eerste reach stacker op waterstof wordt eind dit jaar in gebruik genomen, een mast truck volgt begin 2023. 

Het testcentrum is onderdeel van een recent door het havenbedrijf opgezet innovatiecluster, Clean Port & Logistics (CPL). Het cluster heeft de taak om fabrikanten van apparatuur en haven- en logistieke bedrijven in contact te brengen met academische partners, producenten van hernieuwbare waterstof, softwarebedrijven en exploitanten en fabrikanten van opslagtechnieken.

De partijen werken landelijk samen om onderzoek te doen en praktijktests uit te voeren naar hoe waterstof op een betrouwbare manier kan worden gebruikt voor de stroomvoorziening van haventechnologie en havenlogistiek. De CPL wordt gesubsidieerd vanuit het Duitse ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur.

De kern van de activiteiten van CPL wordt het testcentrum voor met waterstof aangedreven apparatuur bij de HHLA Container Terminal Tollerort in Hamburg. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Hamburg opent testcentrum voor havenapparatuur op waterstof | NT

Hamburg opent testcentrum voor havenapparatuur op waterstof

zero emissie haven equipment

Havenbedrijf Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) zet in de haven een testcentrum op voor havenapparatuur aangedreven op waterstof. 

In het testcentrum wordt gekeken naar het gebruik van apparatuur zoals vorkheftrucks, straddle carriers en reach stackers op waterstof. Het havenbedrijf werkt hiervoor samen met de leverancier Hyster Yale. De eerste reach stacker op waterstof wordt eind dit jaar in gebruik genomen, een mast truck volgt begin 2023. 

Het testcentrum is onderdeel van een recent door het havenbedrijf opgezet innovatiecluster, Clean Port & Logistics (CPL). Het cluster heeft de taak om fabrikanten van apparatuur en haven- en logistieke bedrijven in contact te brengen met academische partners, producenten van hernieuwbare waterstof, softwarebedrijven en exploitanten en fabrikanten van opslagtechnieken.

De partijen werken landelijk samen om onderzoek te doen en praktijktests uit te voeren naar hoe waterstof op een betrouwbare manier kan worden gebruikt voor de stroomvoorziening van haventechnologie en havenlogistiek. De CPL wordt gesubsidieerd vanuit het Duitse ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur.

De kern van de activiteiten van CPL wordt het testcentrum voor met waterstof aangedreven apparatuur bij de HHLA Container Terminal Tollerort in Hamburg. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement