Consortium met Hapag-Lloyd bouwt grote terminal in Damietta

Egypte

Een consortium met Hapag-Lloyd, Eurogate en Contship gaat de zogenoemde Terminal 2 in het Egyptische Damietta ontwikkelen.

Die krijgt een overslagcapaciteit van 3,3 miljoen teu per jaar en moet over twee jaar operationeel zijn. De locatie, ongeveer honderd kilometer ten westen van de ingang van het Suezkanaal, moet voor Hapag, met 39% de grootste aandeelhouder, uitgroeien tot ‘strategische hub’ voor het oostelijke Middellandse Zeegebied.

De Egyptische overheid heeft het consortium een exploitatieconcessie met een looptijd van dertig jaar verleend. Volgens Eurogate, dat al terminals in Marokko, Italië en op Cyprus exploiteert, gaat het om de bouw van ‘een ultramoderne terminal met voldoende capaciteit, een hoge productiviteit en een dicht feedernetwerk’.

Dertigjarige concessie

De Duits stuwadoorsgroep heeft een belang van 29,5% in het consortium, net als het Contship. CEO Cecilia Eckelmann-Battistello van het Italiaanse bedrijf zegt de Egyptische overheid ‘buitengewoon dankbaar te zijn voor de dertigjarige concessie, die klanten een langetermijnperspectief in Damietta geeft’. Twee lokale partners, Middle East Logistics & Consultants Group en Ship & C.R.E.W. Egypt, hebben ieder een belang van 1%.

De haven van Damietta beschikt al over bijna zeven kilometer kade en is bereikbaar voor containerschepen met een diepgang tot 15,5 meter. Op de tekentafel liggen plannen om de bereikbaar op te voeren naar een diepgang van 18,5 meter. Dat zou de haven in staat stellen om de grootste containerschepen volbeladen te ontvangen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Consortium met Hapag-Lloyd bouwt grote terminal in Damietta | NT

Consortium met Hapag-Lloyd bouwt grote terminal in Damietta

Egypte

Een consortium met Hapag-Lloyd, Eurogate en Contship gaat de zogenoemde Terminal 2 in het Egyptische Damietta ontwikkelen.

Die krijgt een overslagcapaciteit van 3,3 miljoen teu per jaar en moet over twee jaar operationeel zijn. De locatie, ongeveer honderd kilometer ten westen van de ingang van het Suezkanaal, moet voor Hapag, met 39% de grootste aandeelhouder, uitgroeien tot ‘strategische hub’ voor het oostelijke Middellandse Zeegebied.

De Egyptische overheid heeft het consortium een exploitatieconcessie met een looptijd van dertig jaar verleend. Volgens Eurogate, dat al terminals in Marokko, Italië en op Cyprus exploiteert, gaat het om de bouw van ‘een ultramoderne terminal met voldoende capaciteit, een hoge productiviteit en een dicht feedernetwerk’.

Dertigjarige concessie

De Duits stuwadoorsgroep heeft een belang van 29,5% in het consortium, net als het Contship. CEO Cecilia Eckelmann-Battistello van het Italiaanse bedrijf zegt de Egyptische overheid ‘buitengewoon dankbaar te zijn voor de dertigjarige concessie, die klanten een langetermijnperspectief in Damietta geeft’. Twee lokale partners, Middle East Logistics & Consultants Group en Ship & C.R.E.W. Egypt, hebben ieder een belang van 1%.

De haven van Damietta beschikt al over bijna zeven kilometer kade en is bereikbaar voor containerschepen met een diepgang tot 15,5 meter. Op de tekentafel liggen plannen om de bereikbaar op te voeren naar een diepgang van 18,5 meter. Dat zou de haven in staat stellen om de grootste containerschepen volbeladen te ontvangen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement