Forse daling wachttijden haven Shanghai

Congestie

De wachttijden in de haven van Shanghai zijn afgenomen ten opzichte van eind april. Op 6 mei bedroeg de gemiddelde wachttijd voor exportproducten in de haven 4,8 dagen. Dat is vergelijkbaar met de wachttijden die er waren voordat de lockdown in Shanghai opgelegd werd. Daarnaast beginnen ook de wachttijden voor importproducten duidelijk te dalen.

Dit blijkt uit cijfers van visibilityplatform FourKites. Op 29 april was er nog sprake van een gemiddelde wachttijd voor export van 6,4 dagen, wat 31% hoger lag dan op 12 maart, het moment dat de gedeeltelijke lockdown in de stad begon. Ook voor de import heeft de daling zich ingezet. Met een gemiddelde wachttijd van 8,7 dagen op 6 mei is er sprake van een afname van 21% ten opzichte van eind april. Desondanks ligt de gemiddelde wachttijd voor importproducten over de afgelopen veertien dagen wel nog maar liefst 156% hoger dan op 12 maart.

Visibilityplatform project44 meldt in een update over de afgelopen maanden dat congestie van schepen geen groot probleem is geweest omdat de afname van productie in China heeft gezorgd voor meer capaciteit op de schepen, waardoor de congestie is afgenomen.

De vrachtvolumes in de haven van Shanghai blijven inderdaad laag. Dit zou volgens FourKites onder andere komen door nieuwe aanvullende coronabeperkingen in de stad. Er werd op 6 mei gemiddeld 23% minder vracht overgeslagen dan op 12 maart.

Volgens project44 was congestie bij het vervoer over land de afgelopen maanden het grootste knelpunt voor het transport met China. Uit data van FourKites blijkt dat de mogelijkheden voor het vervoer van- en naar de haven nog altijd beperkt blijven. Hoewel er eind april sprake leek te zijn van enige verbetering, zet die zich niet door. De hoeveelheid goederen die bij de haven werd afgeleverd lag op 6 mei 82% lager dan op 12 maart, een lichte verslechtering ten opzichte van eind april. Er werden daarnaast gemiddeld 63% minder goederen uit Shanghai opgehaald dan op 12 maart, wat ongeveer gelijk is aan de situatie eind april.

Andere havens beginnen volgens FourKites het effect van strengere maatregelen in andere Chinese steden, zoals Beijing, te merken. Zo is de gemiddelde wachttijd voor exportproducten in de overige Chinese havens met 5% gestegen ten opzichte van eind april en met 22% ten opzichte van 12 maart.

Ook beginnen de vrachtvolumes in de verschillende havens behoorlijk te dalen. Het gemiddelde vrachtvolume over de afgelopen 14 dagen in de haven van Ningbo-Zhoushan daalde per 6 mei met 9% ten opzichte van eind april en zit daarmee nog maar 3% boven het gemiddelde volume van 12 maart. Op 24 april stak het gemiddelde vrachtvolume in de haven nog met 14% boven dat van 12 maart uit. Volgens FourKites weken schepen vanwege de lockdown in Shanghai uit naar deze haven.

‘De invoer in China werd uiteindelijk medio april omgeleid naar het nabijgelegen Ningbo, wat een lichte toename van het scheepvaartverkeer veroorzaakte, maar dat is nu voorbij’, zegt ook project44 hierover.

Ook in de haven van Hong Kong wordt, na een sterke stijging van het gemiddeld vrachtvolume na de start van de lockdown in Shanghai,  in de eerste week van mei steeds minder vracht overgeslagen. De vrachtvolumes in de haven van Hong Kong daalden zelfs met maar liefst 16% ten opzichte van eind april. De haven van Shenzhen zit als enige van de genoemde havens nog steeds flink in de plus en sloeg op 6 mei 27% meer vracht over dan op 12 maart.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Forse daling wachttijden haven Shanghai | NT

Forse daling wachttijden haven Shanghai

Congestie

De wachttijden in de haven van Shanghai zijn afgenomen ten opzichte van eind april. Op 6 mei bedroeg de gemiddelde wachttijd voor exportproducten in de haven 4,8 dagen. Dat is vergelijkbaar met de wachttijden die er waren voordat de lockdown in Shanghai opgelegd werd. Daarnaast beginnen ook de wachttijden voor importproducten duidelijk te dalen.

Dit blijkt uit cijfers van visibilityplatform FourKites. Op 29 april was er nog sprake van een gemiddelde wachttijd voor export van 6,4 dagen, wat 31% hoger lag dan op 12 maart, het moment dat de gedeeltelijke lockdown in de stad begon. Ook voor de import heeft de daling zich ingezet. Met een gemiddelde wachttijd van 8,7 dagen op 6 mei is er sprake van een afname van 21% ten opzichte van eind april. Desondanks ligt de gemiddelde wachttijd voor importproducten over de afgelopen veertien dagen wel nog maar liefst 156% hoger dan op 12 maart.

Visibilityplatform project44 meldt in een update over de afgelopen maanden dat congestie van schepen geen groot probleem is geweest omdat de afname van productie in China heeft gezorgd voor meer capaciteit op de schepen, waardoor de congestie is afgenomen.

De vrachtvolumes in de haven van Shanghai blijven inderdaad laag. Dit zou volgens FourKites onder andere komen door nieuwe aanvullende coronabeperkingen in de stad. Er werd op 6 mei gemiddeld 23% minder vracht overgeslagen dan op 12 maart.

Volgens project44 was congestie bij het vervoer over land de afgelopen maanden het grootste knelpunt voor het transport met China. Uit data van FourKites blijkt dat de mogelijkheden voor het vervoer van- en naar de haven nog altijd beperkt blijven. Hoewel er eind april sprake leek te zijn van enige verbetering, zet die zich niet door. De hoeveelheid goederen die bij de haven werd afgeleverd lag op 6 mei 82% lager dan op 12 maart, een lichte verslechtering ten opzichte van eind april. Er werden daarnaast gemiddeld 63% minder goederen uit Shanghai opgehaald dan op 12 maart, wat ongeveer gelijk is aan de situatie eind april.

Andere havens beginnen volgens FourKites het effect van strengere maatregelen in andere Chinese steden, zoals Beijing, te merken. Zo is de gemiddelde wachttijd voor exportproducten in de overige Chinese havens met 5% gestegen ten opzichte van eind april en met 22% ten opzichte van 12 maart.

Ook beginnen de vrachtvolumes in de verschillende havens behoorlijk te dalen. Het gemiddelde vrachtvolume over de afgelopen 14 dagen in de haven van Ningbo-Zhoushan daalde per 6 mei met 9% ten opzichte van eind april en zit daarmee nog maar 3% boven het gemiddelde volume van 12 maart. Op 24 april stak het gemiddelde vrachtvolume in de haven nog met 14% boven dat van 12 maart uit. Volgens FourKites weken schepen vanwege de lockdown in Shanghai uit naar deze haven.

‘De invoer in China werd uiteindelijk medio april omgeleid naar het nabijgelegen Ningbo, wat een lichte toename van het scheepvaartverkeer veroorzaakte, maar dat is nu voorbij’, zegt ook project44 hierover.

Ook in de haven van Hong Kong wordt, na een sterke stijging van het gemiddeld vrachtvolume na de start van de lockdown in Shanghai,  in de eerste week van mei steeds minder vracht overgeslagen. De vrachtvolumes in de haven van Hong Kong daalden zelfs met maar liefst 16% ten opzichte van eind april. De haven van Shenzhen zit als enige van de genoemde havens nog steeds flink in de plus en sloeg op 6 mei 27% meer vracht over dan op 12 maart.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement