Volume- en winstgroei voor HHLA ondanks ‘enorme vertragingen’

Kwartaalcijfers

Ondanks ‘enorme vertragingen’ in de containervaart heeft de Duitse haven- en transportgroep HHLA in het eerste kwartaal van het jaar een fors hogere omzet en winst behaald.

De nettowinst steeg met 7% met bijna 23 miljoen euro. De omzet kwam uit op 386 miljoen euro, bijna 11% meer dan vorig jaar. Volgens CEO Angela Titzrath hebben de zware vertragingen in de lijnvaart geleid tot een achterstand in de afhandeling van containers in de haven van Hamburg, het belangrijkste werkterrein van HHLA.

De containeroverslag steeg bijna 4% tot 1,7 miljoen teu, vooral door de wassende stroom uit China. Daarnaast zorgde het aantrekken van een aantal nieuwe feederdiensten voor extra containers. Volgens het bedrijf ‘compenseerde dit ruimschoots de instorting van de volumes van en naar Rusland in maart 2022’.

De divisie Intermodaal vervoerde 431.000 teu, 3% meer dan vorig jaar. Daarvan ging 361.000 teu per spoor, waarmee het aandeel van deze modaliteit toenam van ruim 80 tot bijna 84%. De omzetgroei van de divisie was met een plus van ruim 11% sterker dan de volumegroei. Volgens HHLA is dat te danken aan de groei van het spooraandeel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Volume- en winstgroei voor HHLA ondanks ‘enorme vertragingen’ | NT

Volume- en winstgroei voor HHLA ondanks ‘enorme vertragingen’

Kwartaalcijfers

Ondanks ‘enorme vertragingen’ in de containervaart heeft de Duitse haven- en transportgroep HHLA in het eerste kwartaal van het jaar een fors hogere omzet en winst behaald.

De nettowinst steeg met 7% met bijna 23 miljoen euro. De omzet kwam uit op 386 miljoen euro, bijna 11% meer dan vorig jaar. Volgens CEO Angela Titzrath hebben de zware vertragingen in de lijnvaart geleid tot een achterstand in de afhandeling van containers in de haven van Hamburg, het belangrijkste werkterrein van HHLA.

De containeroverslag steeg bijna 4% tot 1,7 miljoen teu, vooral door de wassende stroom uit China. Daarnaast zorgde het aantrekken van een aantal nieuwe feederdiensten voor extra containers. Volgens het bedrijf ‘compenseerde dit ruimschoots de instorting van de volumes van en naar Rusland in maart 2022’.

De divisie Intermodaal vervoerde 431.000 teu, 3% meer dan vorig jaar. Daarvan ging 361.000 teu per spoor, waarmee het aandeel van deze modaliteit toenam van ruim 80 tot bijna 84%. De omzetgroei van de divisie was met een plus van ruim 11% sterker dan de volumegroei. Volgens HHLA is dat te danken aan de groei van het spooraandeel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement