Hamburg Marketing, dat de overslagcijfers publiceert, gaat er echter van uit dat deze sector de gevolgen van de Europese sancties tegen Rusland aan den lijve zal ondervinden. ‘Na het begin van de oorlog merkten we al snel een terugval in het containervervoer van en naar Russische havens’, zegt directeur Axel Mattern.

Niettemin is het opmerkelijk dat de Hamburgse containeroverslag in het eerste kwartaal nog is gegroeid, aangezien de gevolgen van de sancties in maart al voelbaar werden. Rusland is vanouds een belangrijke doorvoerbestemming voor vanuit Azië aangevoerde containers. Zo ging er in 2019 nog bijna 400.000 teu van en naar Russische havens.

Rusland

Volgens Mattern is die stroom nu ‘zoals verwacht’ met 81% gekelderd. Daar stond wel een forse groei van het vervoer van en naar Poolse havens en die in het Baltische gebied tegenover. De aanvoer van steenkool en olieproducten uit Rusland ging volgens Mattern nog wel gewoon door, maar hij gaat er vanuit dat de oorlog in Oekraïne uiteindelijk in vrijwel alle segmenten van de Hamburgse overslag gevoeld zal worden.

De aan- en afvoer van goederen via het spoor, dat de afgelopen jaren gestaag is toegenomen, liet opnieuw groei zien. In de eerste drie maanden van het jaar ging er 700.000 teu over het spoor, 1,4% meer dan vorig jaar. Het aandeel van de trein in de modal split in het containervervoer steeg daardoor tot 51,5 procent. Het wegvervoer was goed voor 46,1 procent en de binnenvaart voor 2,4 procent.

Mega-maxschepen

Hamburg Marketing zegt dat mega-maxschepen van meer dan 18.000 teu de haven ‘veel vaker’ aandeden, maar noemt geen concrete cijfers. Het aantal aanlopen van schepen van 8000 tot 10.000 teu steeg volgens het promotieorgaan ‘in respectabele mate’. Dat zou vooral te danken zijn aan de uitdieping van de 120 kilometer lange vaargeul in de Elbe. De laatste fase van dit project wordt dit jaar uitgevoerd.

Met de lichte groei in de containeroverslag onderscheidt de Duitse haven zich wel van Rotterdam en Antwerpen. In de Nederlandse haven daalde die in het eerste kwartaal met 1,4% tot 3,6 miljoen teu, vooral als gevolg van de chaos in de lijnvaart. Rotterdam gaat ervan uit dat de sancties tegen Rusland in de rest van het jaar voor een stevige dip zullen zorgen.

Antwerpen kreeg in het eerste kwartaal een niet eerder geziene klap, met een daling van bijna 12% tot 2,7 miljoen teu. Ook de Belgische haven wijtte dat aan de  ‘ontregelde’ containervaart, maar noemde ook de sancties tegen Rusland als verklaring.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement