Europa’s grootste containerhaven staat daarin op een magere 44ste plaats in de categorie grote havens, die meer dan vier miljoen teu per jaar overslaan. Rotterdam is daarmee de laagste geklasseerde Europese haven. In dat lijstje scoort het Spaanse Algeciras het hoogst met een zevende plaats.

Ook de overige Europese havens staan in het ‘rechterrijtje’ van de The Container Port Performance Index 2021 van de Wereldbank en S&P. Bremerhaven is met een 25ste plek de tweede Europese haven in die ranglijst, gevolgd door Antwerpen en Piraeus op de 30ste en 31ste plaats. De overige Europese havens op de 49 namen tellende lijst zijn Valencia (35), Hamburg (40).

Ongekende congestie

Helemaal onderaan, met een zwaar negatieve score, bungelen de Amerikaanse havens Savannah, Long Beach en Los Angeles. Daarmee bevestigt de lijst het beeld van de ongekende congestie van vorig jaar aan met name de Amerikaanse westkust. Die vloeide voort uit een combinatie van een koopgolf van consumenten, gebrek aan menskracht en materieel en onvoldoende havencapaciteit.

Uit de ranglijst blijkt verder dat havens in het Midden-Oosten vorig jaar opvallend goed presteerden. Salalah (Oman) voert de ranglijst aan, Jeddah staat op de vijfde plek. De overige plaatsen in de top-5 zijn voor Yangshan (China), Tanger (Marokko) en Ningbo (China).

De Container Port Performance Index is gebaseerd op de totale tijd die containerschepen in aanloophavens hebben doorgebracht. De onderzoekers hebben rekening gehouden met het aantal per schip overgeslagen containers (call size) en de verschillende scheepsgroottes.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement