Bij het laden en lossen van schepen bij Tata Steel zijn geen illegale lozingen geconstateerd. Dat schrijft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een onderzoeksrapport dat vandaag door staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat naar de Tweede Kamer is gestuurd. Wel is er vaker een bevuild dek gesignaleerd. Als een schip bijvoorbeeld na het afleveren van steenkool of ijzererts met een vuil dek gaat varen, kunnen resten die op het dek zijn achtergebleven in zee terechtkomen. Ook dat geldt als illegale lozing. ‘Het vuil of het residu kan namelijk door wind, regenval of de zeegang van boord spoelen’, legt de inspectie uit.

Extra controles

Tata Steel kwam extra onder de aandacht bij de ILT na een artikel dat in februari 2022 verscheen in het Noordhollands dagblad over een lozing van ladingresten in de haven. In dezelfde week nam de ILT tijdens een inspectie een vervuild dek waar. Op verzoek van staatsecretaris Heijnen is in kaart gebracht of er in de afgelopen jaren overtredingen zijn geweest op het verbod op het lozen van ladingresten in de omgeving van Tata Steel.

De Kustwacht kwam tussen 2017 en 2021 in totaal acht keer schepen met vervuild dek tegen die bij Tata afkomstig waren. Port of Amsterdam kwam bij controles tussen 2019 en 2021 meerdere vieze scheepsdekken tegen. In totaal gebeurde dat bij controles 21 keer. Toch kan daarmee niet de conclusie worden getrokken dat er daadwerkelijk illegale lozingen hebben plaatsgevonden.

De komende periode intensiveert de ILT het toezicht om de bevindingen van de Port of Amsterdam en de Kustwacht na te gaan. Het toezicht wordt onder meer met drones uitgevoerd. Eind dit jaar moeten de resultaten duidelijk zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement