In een gezamenlijke verklaring laten de twee weten dat de besprekingen over vormen van samenwerking zijn opgeschort vanwege ‘de huidige geopolitieke situatie en de onvoorziene impact daarvan’. De algemene economische omstandigheden moeten eerst voldoende gestabiliseerd zijn om tot samenwerking te kunnen komen, voegen ze eraan toe.

Intentieverklaring

Eind vorig jaar leek een akkoord over samenwerking tussen de twee containerstuwadoors nog nabij. CEO Angela Titzrath van het Hamburgse HHLA zei toen dat een intentieverklaring over een fusie binnen handbereik was en dat er mogelijk binnen een paar weken handtekeningen gezet zouden worden. Sindsdien is het stil gebleven.

De twee praten al jaren over een fusie en andere vormen van samenwerking. Zo meldde HHLA twee jaar geleden ‘de mogelijkheden voor een nauwere samenwerking in de containermarkt in de Duitse Bocht’ te onderzoeken. In 2017 zei Titzrath ook al dat ze open stond voor gesprekken over samenwerking.

Containermarkt

De twee grootste Duitse containerbedrijven praten al jaren over een fusie of een andere vorm van samenwerking. Zo meldde HHLA begin vorig jaar dat ‘de mogelijkheden voor een nauwere samenwerking in de containermarkt in de Duitse Bocht’ werden onderzocht. Ook in 2017 zei Titzrath al dat ze open stond voor gesprekken over een samenwerking.

Eurogate heeft in Bremerhaven drie terminals en in Hamburg en Wilhelmshaven elk één. Die hebben samen een capaciteit van zo’n veertien miljoen teu per jaar. HHLA heeft drie terminals in Hamburg en verwerkt, inclusief terminals in Tallinn en Odessa, jaarlijks zo’n zeven miljoen teu.

Lees ook: Duits HHLA en Eurogate praten (alweer) over samenwerking

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement