De nieuwe fabriek moet dagelijks 60.000 kilo groene waterstof gaan produceren. Dat is ongeveer twintig keer zoveel als de huidige grootste waterstoffabrieken.

De stroom voor de 200 MW elektrolyser komt van Hollandse Kust Noord, het windpark op het water bij Egmond aan Zee dat deels eigendom is van Shell.

Voor de waterstoffabriek loopt nog een subsidieaanvraag bij de Europese Commissie, maar Shell heeft het besluit hierover niet afgewacht en gaat nu aan slag. Met de bouw van de fabriek is ongeveer een miljard euro gemoeid.

De groene waterstof van Holland Hydrogen I zal onder meer gebruikt worden door de Shell-raffinaderij in Pernis. De bevoorrading gaat via de HyTransPort-pijpleiding. In de raffinaderij wordt zo 10% van het grijze waterstofgebruik vervangen, waarmee de productie van onder meer benzine, diesel en kerosine gedeeltelijk koolstofvrij wordt.

Waterstof voor zwaar transport

De volledige productie van de waterstoffabriek zou in de raffinaderij in Pernis gebruikt kunnen worden, toch wil Shell de brandstof ook beschikbaar stellen aan de transportsector.

In de Rotterdamse haven zijn meer waterstofprojecten gaande. BP en Air Liquide hebben eveneens plannen voor productie op het ‘conversiepark’ op de Maasvlakte, en ook zij moeten rond 2025 operationeel zijn. En Uniper gaat op zijn eigen terrein aan de slag.

Waterstof wordt gezien als een schone vervanger van aardgas bij industriële processen. Topman Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam benadrukt dat de haven een internationaal knooppunt moet worden voor de productie, import en doorvoer van waterstof richting andere landen in Noordwest-Europa.

Spilfunctie

Naast het verlagen van de uitstoot kan waterstof ook helpen bij het tegengaan van de afhankelijkheid van Russische fossiele brandstoffen. Onlangs werd nog bekend dat het kabinet 750 miljoen euro beschikbaar stelt voor de ontwikkeling van een transportnetwerk voor duurzaam geproduceerde waterstof. Nederland hoopt een spilfunctie te gaan vervullen op de internationale markt voor groene waterstof.

Shell bezit en exploiteert ongeveer 10% van de wereldwijde capaciteit van waterstofelektrolysers, waaronder een in China (3.000 ton per jaar) en in Duitsland (1.300 ton per jaar).

Het volgende project voor het olieconcern is een fabriek in de Eemshaven in Groningen. Voor 2030 moet hier een 4 gigawatt waterstoffabriek komen onder de naam NorthH2. De capaciteit daarvan is nog weer zo’n twintig keer groter dan die van de nu aangekondigde Rotterdamse fabriek.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement