Rederijen vervoeren aanzienlijk minder containers van en naar Rusland als gevolg van de oorlog en de sancties. Eind februari brak de oorlog in Oekraïne uit, sindsdien loopt de handel met Rusland onder invloed van Europese sancties steeds verder terug. In het tweede kwartaal van 2022 waren er zelfs vrijwel helemaal geen verschepingen meer, meldt Havenbedrijf Rotterdam in een cijfermatig overzicht van de impact van de oorlog.

Behalve die 1.275.000 teu aan containerlading tussen de Rotterdamse haven en Rusland, worden ook andere goederensoorten getroffen. 62 miljoen ton van de bijna 470 miljoen ton overslag in Rotterdam is Rusland-georiënteerd; circa 13% van de totale overslag dus. Via de haven worden veel energiedragers vanuit Rusland geïmporteerd. Grofweg komt 30% van de ruwe olie uit Rusland, 25% van de lng en kolen en 20% van de olieproducten. Rusland exporteert ook producten als staal, koper, aluminium en nikkel via Rotterdam.

Belangrijk doorvoerpunt

ING Research bevestigt dat ‘het vervoer van goederen stagneert onder invloed van de oorlog in Oekraïne en de daarmee verbonden prijsstijgingen en economische tegenwind’. Sectoreconoom Rico Luman zegt dat de functie van de Rotterdamse haven als belangrijk doorvoerpunt voor containers van en naar Rusland nu steeds verder wegvalt. ‘Zolang het conflict loopt, zal daar geen verandering in komen’, voorspelt hij. ‘Veel containers met Rusland als eindbestemming komen aan in Rotterdam en gaan met feederschepen verder. Die hubfunctie is vrijwel volledig verdwenen.’

Containers met goederen die nog wel naar Rusland mogen, bijvoorbeeld met medische hulpmiddelen of voeding, worden extra gecontroleerd door de douane. Er zijn locaties aangewezen waar dergelijke containers in afwachting van de check tijdelijk opgeslagen kunnen worden.

Het aantal schepen dat direct vanuit Rusland in Rotterdam aankomt, is ook teruggelopen. Waar in 2021 maandelijks gemiddeld 104 schepen aanmeerden, waren dat er in juni nog 60.

Het nieuwste sanctiepakket dat de Europese Raad heeft aangenomen per 3 juni verbiedt de import van olie en olieproducten uit Rusland. Dat houdt in dat ook deze ladingstromen vanuit Rusland opdrogen. De impact van deze sancties zal de haven echter niet direct voelen: er geldt nog een overgangsperiode van minimaal zes maanden en bovendien kan olie uit andere delen van de wereld worden geïmporteerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement