Dat meldt de havenbeheerder in het eerste gezamenlijke kwartaalbericht van de twee Vlaamse havens Antwerpen en Zeebrugge, die op 22 april officieel gefuseerd zijn. In eenheden zakte de overslag met ruim 6% in tot 6,8 miljoen teu. Dankzij een stevige groei in de afhandeling van zowel droge als natte bulk steeg de totale overslag wel licht: met 1,4% tot ruim 147 miljoen ton.

Dreun

Uit het halfjaarcijfer voor de containeroverslag valt af te leiden dat Antwerpen de dreun uit het eerste kwartaal, een daling van bijna 12% in eenheden en ruim 13% in tonnen, nog niet te boven is. Q1 was het laatste kwartaal dat de twee havens hun cijfers nog individueel publiceerden. Het veel kleinere Zeebrugge kende toen een forse groei van 4% tot ruim vijf miljoen ton in ladinggewicht en van 13% tot een kleine 600.000 teu in eenheden.

Oorzaken zijn de nog steeds chaotische situatie in de containervaart en de oorlog in Oekraïne. De sector kampt volgens de havenbeheerder met ‘operationele uitdagingen’, mede door de enorme ‘call sizes’, het aantal per schip af te handelen containers. De overslag van aan Rusland gerelateerde containers daalde met 39% als gevolg van de economische sancties die de Europese Unie tegen het land heeft opgelegd.

Goederensoorten

De overslag van vloeibare lading in bulk, na containerlading de tweede categorie, steeg met 16% tot 47,3 miljoen ton. Alle goederensoorten, waaronder benzine, stookolie, diesel en chemicaliën, lieten stevige groei zien. Spectaculair was de groei van de lng-overslag in Zeebrugge. Die maakte een sprong van maar liefst 55% en kwam uit op 8,4 miljoen ton. Dat komt volgens Port of Antwerp-Bruges omdat Europese landen met het oog op de komende winter in hoog tempo bezig zijn om hun gasvoorraden aan te vullen.

Ook de droge bulksector kende met een plus van 17,6% en een totaal van 8,7 miljoen ton een sterke eerste jaarhelft. Dat was vooral te danken aan een verdrievoudiging van de kolenoverslag tot ruim anderhalf miljoen ton omdat veel centrales zijn overgeschakeld van gas op kolen. De overslag van meststoffen daalde daarentegen met ruim 15%, grotendeels het gevolg van de sancties die tegen Rusland zijn ingesteld.

Ro/ro

De overslag van ro/ro-lading groeide ook flink, met bijna 9% tot een kleine elf miljoen ton. Dankzij de fusie met Zeebrugge, dat een zeer sterke positie heeft in het vervoer van rollende lading, is dit nu de derde goederencategorie voor de fusiehaven. Het aantal afgehandelde vrachtwagens groeide met 19%, het aantal personenwagens met zo’n 2%. De Ierse markt sprong er uit met 47% groei.

Het overige, niet gecontaineriseerde, stukgoed pluste 22% en kwam uit op 6,4 miljoen ton. Vooral de aanvoer van staal nam toe. Volgens de havenbeheerder wordt de nu verboden import van staal uit Rusland vervangen door import uit andere landen. Ook de andere productgroepen zoals hout, plaatmateriaal en fruit tekenen groei op.

Rotterdam

De haven van Rotterdam komt eind volgende week met zijn halfjaarcijfers. Ook die zag de containeroverslag in het eerste kwartaal teruglopen, maar aanmerkelijk minder dan Antwerpen: in aantal eenheden met 1,4% tot 3,6 miljoen teu en in ladinggewicht met 5,4% tot 35,6 miljoen ton. Wel daalde het aantal doorvoercontainers door de operationele problemen fors: met ruim 21%. Een deel daarvan verschoof toen naar kleinere havens, waaronder Zeebrugge en Le Havre.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement