Dat zijn de vakbonden FNV Havens en Nautilus International met het bedrijf overeengekomen in een nieuwe cao, die tot 1 januari 2024 loopt. Concreet worden de lonen via de automatische prijscompensatie per begin dit jaar met 3,28% verhoogd en per begin volgend jaar, afhankelijk van het inflatiecijfer tegen die tijd, met ongeveer 7%.

Daar bovenop komt per 1 januari volgend jaar nog een algemene loonsverhoging van 1,5%. Daarnaast wordt 1,5% van de loonruimte gereserveerd voor ouderenbeleid. De bonden willen in de loop van het jaar met het bedrijf aan tafel over regelingen voor oudere werknemers, zoals eerder stoppen met werken of deeltijdwerk.

Joost van der Lecq van FNV Havens noemt het resultaat ‘een mooie uitkomst, waarmee Boluda (voormalig Kotug Smit) onderkent dat het belangrijk is dat de lonen meestijgen met de prijzen’. Michel Steketee van zeevarendenbond Nautilus zegt dat het cao-akkoord ‘de werknemers de zekerheid van volledig behoud van koopkracht met een plus’ geeft.

De afgelopen maanden maakten verschillende Rotterdamse havenbedrijven, waaronder Hapag-Lloyd en P&O Ferries, soortgelijk afspraken waarin volledige inflatiecompensatie centraal staat. De Rotterdamse haven vormt daarmee binnen Nederkand een uitzondering. In de meeste sectoren blijft de loonsverbetering fors achter bij de geldontwaarding.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement