Daarnaast is er 36 miljoen miljoen euro afgeboekt op een lng-terminal in Colombia, die met tegenvallende resultaten kampt. De buitengewone afwaarderingen zorgen ervoor dat het tankopslagconcern in het tweede kwartaal van dit jaar diep in de rode cijfers terecht is gekomen.

Onderaan de streep staat nu een nettoverlies van 410 miljoen euro voor het tweede kwartaal en van 336 miljoen euro voor de eerste helft van het jaar. In de eerste helft van vorig jaar werd netto nog 79 miljoen euro verdiend. De omzet lag met 662 miljoen euro in de eerste helft van het jaar bijna 10% boven die van vorig jaar.

Europoort-terminal

De grootste afboeking, van 240 miljoen euro, valt de Europoort-terminal ten deel. Die is met een capaciteit van bijna vier miljoen kubieke meter voor de opslag van ruwe olie en brandstoffen als benzine, diesel en stookolie met afstand de grootste in het 78 terminals wereldwijde netwerk van de Rotterdamse groep.

Uit de toelichting op de kwartaalcijfers blijkt dat het 99 opslagtanks tellende complex wordt omgedoopt in Vopak Energy Terminal en dat de capaciteit in de periode tot 2030 wordt teruggebracht. De ruimte die daarmee vrijkomt, wordt benut voor investeringen in ‘nieuwe energie’. Volgens Vopak past dit in het beleid om het aandeel van de olie-gerelateerde activiteiten terug te brengen en het belang van nieuwe energievormen en gas te vergroten.

Rendement

Op de Botlek-terminal, capaciteit 900.000 kuub, wordt 190 miljoen euro afgeboekt. Het complex, dat behalve gewone brandstoffen, chemicaliën, eetbare oliën en biobrandstoffen behandelt, haalt niet Vopaks rendementseisen en ook de omzet blijft achter bij de verwachtingen. Het concern spreekt van ‘uitdagende omstandigheden’, zoals de inflatiedruk, de kosten van nutsvoorzieningen en de arbeidskosten. Voor deze terminal kondigt het bedrijf geen ombouwprogramma aan.

De gemiddelde bezettingsgraad van de wereldwijde capaciteit bedroeg 87% in het tweede kwartaal van het jaar, één procentpunt meer dan vorig jaar. In het eerste kwartaal van dit jaar was dat 84%. Mogelijk troffen bedrijven de afgelopen maanden voorbereidingen voor eventuele tekorten. Steeds meer bedrijven en landen doen vanwege de oorlog in Oekraïne Russische olie in de ban. Later dit jaar gaat een EU-breed importverbod op Russische olie in die over zee wordt aangevoerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement