Dat is het meest concrete doel in een principeverklaring van beide havenbeheerders om ‘s werelds langste ’Groene en Digitale Corridor’ te ontwikkelen. De samenwerking gaat onder meer over scheepsbrandstof. Havenbedrijf Rotterdam wijst erop dat er steeds meer alternatieven voor bunkerolie beschikbaar zijn, zoals biobrandstof.

Ze sluiten aan op bestaande initiatieven om duurzame brandstoffen te ontwikkelen, zoals het Global Centre for Maritime Decarbonisation en het Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero-Carbon Shipping. Daarnaast wordt een reeks grote namen bij het project betrokken, waaronder BP, CMA CGM, de Digital Container Shipping Association, Maersk, MSC, ONE, PSA en Shell.

Volgens Havenbedrijf Rotterdam kan zo financiering worden aangetrokken en kunnen gezamenlijke pilots worden gestart voor bunkering en gebruik van koolstofarme en koolstofvrije brandstoffen op de route. Verder willen de havens ‘een digitale corridor te creëren waarbinnen veilig gegevens, standaarden en elektronische documentatie kunnen worden gedeeld’.

De overeenkomst werd ondertekend door topman Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam en Quah Ley Hoon, de topvrouw van de haven van Singapore. Ook de Singaporese minister van Transport en de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb waren aanwezig in Singapore bij de ondertekening.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement