In de eerste zeven maanden van het jaar is 26,8 miljoen teu verwerkt, 1% minder dan vorig jaar. Het cijfer van 4,3 miljoen teu ligt 16% boven dat van juli vorig jaar en 13% boven juni dit jaar.

De Shanghai International Port Group (SIPG), de beheerder van de openbare terminals in de Chinese haven, zette in juni een programma in gang om de achterstanden als gevolg van de corona-lockdowns in te halen. De groep zegt niet hoeveel van de sterke groei in juli toe te schrijven is aan het wegwerken van die achterstanden.

Met de grootschalige hervatting van de fabrieksproductie in de regio Shanghai, keren de industriële productie en de logistiek terug naar een normaal niveau. ‘Het geoptimaliseerde en geconsolideerde transport met meerdere modellen heeft gezorgd voor een beveiligde logistieke service voor vracht’, zei SIPG.

Achterstanden

Ook China Ports & Harbour Association heeft een indicatie gegeven dat de achterstanden nu snel worden weggewerkt. Volgens dit landelijke platform realiseerden de Chinese containerhavens in de laatste tien dagen van juli een volumestijging van 27% ten opzichte van vorig jaar. Het havenpaar Ningbo-Zhoushan meldde over de hele maand juli een groei van 23,6% tot 3,9 miljoen teu.

Shanghai is al vijftien jaar lang de grootste containerhaven ter wereld en nam die positie in 2008 over van Singapore. De haven behandelde in 2021 ongeveer 47 miljoen teu. Dat is ongeveer drie keer de jaarlijkse containeroverslag van Rotterdam.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement