Dat stellen verschillende Britse media op basis van experts, waaronder Lars Jensen van het consultancybureau Vespucci Maritime. Hij verwacht dat deepsea-rederijen hun voor het Verenigd Koninkrijk bestemde containers in andere Europese havens zullen lossen om die vervolgens met feeder- en shortsea-schepen naar het Verenigd Koninkrijk door te voeren.

Een woordvoerder van het in de VK gevestigde Global Shippers Forum waarschuwt dat ‘verdere verstoringen van de aanvoerketen in de VK de druk op de consumentenprijzen verder kan vergroten. Hij wees erop dat de consumentenprijzen al sinds medio vorig jaar in de lift zitten, mede als gevolg van de sterk gestegen transportkosten.

Staking

De ongeveer 1800 werknemers van de Felixstowe Dock and Railway Company (FDRC) hebben, zoals twee weken aangekondigd, het werk zondagochtend neergelegd en zijn van plan om die staking tot en met komende zondag vol te houden. Het is daarmee één van de heftigste arbeidsconflicten in het VK in decennia en de eerste havenstaking in meer dan dertig jaar.

Sharon Graham, algemeen secretaris van de vakbond Unite, heeft al gedreigd dat het daar niet bij blijft als FDRC, een werkmaatschappij van Hutchison Ports uit Hongkong, niet door de knieën gaat. ‘Ik steun de leden bij elke stap die ze zetten, zo lang als nodig is’, zei ze. Inzet is de eis tot volledige compensatie van de Britse inflatie, die op dit moment rond de 11% op jaarbasis ligt.

Aanbod

De werkgever heeft kort na de stakingsaanzegging begin deze maand een eenmalige bonus van 500 pond aangeboden, bovenop het eerdere bod van 7% loonsverhoging. Unite heeft dit verontwaardigd van de hand gewezen en stelt dat de Hutchison-dochter wel honderd miljoen pond aan de aandeelhouders heeft overgemaakt, maar niet de portemonnee wil trekken om de koopkracht van haar werknemers op peil te houden.

Maersk heeft tegenover persbureau Reuters gezegd dat de staking vertragingen kan veroorzaken en ertoe kan leiden dat de planning van de schepen moet worden aangepast, maar heeft geen indicatie gegeven of er al schepen zijn afgeleid. De Nederlandse vakbond FNV Havens heeft gezegd dat voor Felixstowe bestemde schepen die naar Rotterdam worden afgeleid als ‘besmet’ zullen worden beschouwd en daarom niet zullen worden afgehandeld.

Felixstowe is met een jaarlijkse overslag van zo’n vier miljoen teu met afstand de belangrijkste Britse containerhaven. Naar schatting wordt één op de twee deepsea containers in het Verenigd Koninkrijk in deze haven aan de Engelse zuidwestkust overgeslagen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement