De Deense groep kondigde medio maart, zo’n drie weken na de Russische invasie van Oekraïne, aan zich volledig uit de Russische markt terug te trekken. Global Ports is de grootste Russische exploitant van containerterminals en heeft onder meer vijf terminals in de regio rondom Sint-Petersburg.

Maersk zegt dat de transactie op een zakelijke basis tot stand gekomen en dat is overeengekomen dat de samenwerking met Delo hernieuwd kan worden. Delo Group is voor 70% in handen van de Russische zakenman Sergey Shishkarev, voormalig lid van de Doema, het Russische parlement. De overige 30% is in handen van Rosatom, het Russische nucleaire staatsbedrijf.

Blij

Maersk zegt blij te zijn ‘op een ordelijke manier uit GPI kunnen stappen in overeenstemming met de beslissing om de activiteiten in Rusland te beëindigen’. Het concern stopte kort na het begin van de oorlog ook met vervoer van en naar en in Rusland en maakte in mei bekend ruim 700 miljoen dollar op zijn belangen te hebben afgeschreven. Dat had onder meer betrekking op 20.000 achtergelaten containers.

Global Ports is overigens zwaar getroffen door de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. De groep zag de overslag in de eerste helft van het jaar met bijna een kwart dalen tot iets meer dan 600.000 teu en boekte 520 miljoen dollar op zijn activa af. Daardoor kwam er een netto verlies van 400 miljoen dollar in de boeken terecht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement