Het dochterbedrijf Terminal Investment Limited (TIL) heeft een akkoord bereikt met Hutchison Ports, moederbedrijf van ECT, over de stapsgewijze ontwikkeling van de terminal langs de noordzijde van de huidige ECT Delta-terminal. De eerste fase staat gepland voor tweede helft 2027. Een investeringsbedrag is niet bekendgemaakt.

Een deel van die kade (Delta Dedicated North) is al voor MSC gereserveerd. Die wordt gecombineerd met het aangrenzende vorig jaar overgenomen APM Terminals Rotterdam (APMTR). Beide locaties gaan onder de naam Hutchison Ports Delta I/II deel uitmaken van de nieuwe containerterminal.

Ceo Leo Ruijs van Hutchison Rotterdam kijkt ernaar uit om de nieuwe terminal samen met TIL te ontwikkelen. ‘We zijn enthousiast om ons belang in de regio verder te versterken met de bouw van een automatische container terminal die een hoge productiviteit levert en een duurzame werkomgeving’, laat hij optekenen.

Leidende positie

Ook Ceo Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam (HbR) is zeer ingenomen met plannen van MSC/TIL en Hutchison: ‘Na de herontwikkeling is de verwachte capaciteit zes tot zeven miljoen teu per jaar. Dit is een forse versterking van onze leidende positie als Europa’s grootste containerhaven en draagt bij aan het verder verbeteren van de concurrentiepositie van zowel onze klanten als die van de haven’, zegt hij.

Ceo Ammar Kanaan van TIL zegt in de bekendmaking dat de groep zich ‘met veel toewijding inzet voor de ontwikkeling van deze nieuwe ultramoderne megaterminal in Rotterdam’. Duurzaamheid is volgens hem ‘topprioriteit’ voor TIL en MSC. Volgens hem is het gebruik van walstroom een belangrijke voorwaarde bij de ontwikkeling van de nieuwe terminal en wordt dit punt verder uitgewerkt met HbR.

Onderhandelingen

Aan het besluit van MSC zijn jaren van onderhandelingen vooraf gegaan. Het Havenbedrijf heeft in het verleden meerdere pogingen gedaan om een sterkere positie te krijgen in het netwerk van MSC, die dit jaar is uitgegroeid tot ‘s werelds grootste containerrederij. Tot dusverre heeft de rederij steeds vastgehouden aan Antwerpen als zijn centrale hub in Noordwest-Europa. De rederij is daar goed voor meer dan de helft van de totale containeroverslag, die vorig jaar uitkwam op twaalf miljoen teu.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement