Om de leveringszekerheid van aardgas te vergroten en om minder afhankelijk te zijn van Russisch gas, runt Gasunie de komende vijf jaar in Groningen een drijvende LNG-terminal.

De terminal bestaat uit twee Floating Storage Regassification Units (FSRU’s), de ‘Golar Igloo’ en de ‘Exmar S188’. De units komen te liggen in de Wilhelminahaven in Groningen, aan de noordkade bij de locatie van EemsEnergyTerminal. Samen hebben ze een capaciteit voor de productie van 8 miljard kuub aardgas per jaar. Om dat getal in perspectief te plaatsen: in heel Nederland werd in 2021 volgens het CBS 40 miljard kuub gas verbruikt.

Gasunie heeft al klanten voor het gas: energiebedrijf Engie  is goed voor 1 miljard kuub, Shell Western LNG en het Tsjechische CEZ hebben samen getekend voor 7 miljard kuub.

Verdubbeling

Tot dit jaar had Nederland alleen een LNG-terminal in de haven van Rotterdam. Met de uitbreiding in de Eemshaven en de optimalisatie van de terminal in Rotterdam verdubbelt de importcapaciteit voor LNG van 12 naar 24 miljard kuub aardgas.

De ‘Exmar S188’ stamt uit 2017 en is gebouwd door het Belgische Exmar. De unit lag de afgelopen jaren in Singapore. ‘Golar Igloo’ is gebouwd door het Amerikaanse New Fortress Energy. In de drijvende terminal wordt LNG met behulp van zeewater opgewarmd en weer tot gas omgevormd. De infrastructuur in de Eemshaven hoefde voor de komst van de terminal niet drastisch te worden aangepakt. Het gas wordt via bestaande leidingen vervoerd.

De productie van LNG gebeurt vooral in de Verenigde Staten en in het Midden Oosten. Aardgas wordt onder een temperatuur van -162 graden Celsius vloeibaar gemaakt. De vloeistof is qua volume 600 keer kleiner als het gas op kamertemperatuur.

Meer Europese landen charteren drijvende terminals

Niet alleen in Nederland zijn overheden en energiebedrijven druk om de gasproductie- en voorraden uit te bouwen. Duitsland is zowel in Wilhelmshaven als in Brunsbüttel bezig met drijvende terminals. Energiebedrijf RWE haalt twee schepen naar Wilhelmshaven die jaarlijks gezamenlijk tussen de 10 en 14 miljard kuub moeten leveren.

Persbureau Reuters meldt dat ook naar Finland en Italië drijvende terminals onderweg zijn. Voor de westkust van Italië moet in de eerste helft van 2023 een omgebouwde tanker dienst gaan doen als een terminal. Het schip werd in mei dit jaar gekocht door de Italiaanse gasnetbeheerder Snam SpA en wordt nu gereed gemaakt voor gebruik. Finland laat een bestaande FRSU vanuit Argentinië overkomen. Het land laat ook in Zuid-Korea een nieuwe drijvende unit bouwen die in 2026 in gebruik moet worden genomen.

Volgens cijfers van de Internationale Gasunie zijn er momenteel 45 schepen in de wereld die als drijvende LNG-invoereenheid kunnen worden gebruikt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement