Dit meldt North Sea Port (NSP), die stelt dat het wereldwijd de eerste overeenkomst is voor internationaal vervoer en opslag van het broeikasgas. De havenbeheerder stelt dat daarmee ‘een totaal nieuwe markt opengaat, waarbij carbon capture and storage (ccs) als wapen in de strijd tegen klimaatverandering wordt ingezet’.

Northern Lights

Het Noorse Yara sluit aan op het eveneens Noorse Northern Lights, een joint venture van Equinor, Shell en Total. De drie energiereuzen willen vanaf 2024 beginnen met het afvangen en opslaan van in Noorwegen uitgestoten CO2. Daartoe wordt in Øygarden bij Bergen een ontvangstterminal gebouwd, vanwaar de vloeibare CO2 vervolgens in een uitgewerkt gasveld van staatsbedrijf Equinor bijna drie kilometer diep onder de zeebodem wordt gepompt.

Het Noorse parlement stemde eind 2020 in met de eerste fase van het project, die goed is voor de opslag van anderhalf miljoen ton CO2 per jaar.  De Noorse regering dekt 80% van de kosten van het bedrijf, Equinor, Shell en Total brengen de rest op. De investering in de eerste fase wordt geschat op een kleine 700 miljoen euro.

CO2-tankers

Northern Lights heeft eind vorig jaar bij de Chinese staatswerf Dalian Shipbuilding twee CO2-tankers besteld, die het broeikasgas van raffinaderijen en fabrieken naar de terminal in Øygarden gaan transporteren. Ze kunnen 7.500 kubieke meter vloeibaar CO2 vervoeren, worden 130 meter lang en komen midden 2024 in de vaart.

Yara Sluiskil wil vanaf begin 2025 jaarlijks 800.000 ton vloeibare CO2 naar Noorwegen afvoeren. Het bedrijf, dat ook ammoniak produceert, heeft zijn CO2-uitstoot volgens NSP sinds 1990 met 3,4 miljoen ton per jaar verlaagd. Een klein deel van de huidige uitstoot gaat naar glastuinbouwbedrijven in de omgeving. Het afvangen en afvoeren van CO2 naar Noorwegen moet de uitstoot vanaf 2025 terugdringen tot 700.000 ton per jaar.

Fabrieken stilgelegd

Het hoofdkantoor van het concern, één van de grootste kunstmestproducenten ter wereld, besloot eind vorige maand overigens vanwege de torenhoge gasprijzen om de Europese productie met tweederde terug te schroeven. Ook in Sluiskil, waar 720 mensen werken, zijn twee van de drie ammoniakfabrieken stilgelegd.

Aardgas wordt gebruikt voor de productie van ammoniak, dat een belangrijke grondstof voor kunstmest is. Yara Sluiskil probeert volgens een woordvoerder nu om ammoniak te importeren om toch nog kunstmest te kunnen produceren. Of en wanneer de ammoniakfabrieken weer open gaan, is afhankelijk van de ontwikkeling van de gasprijs. Die ligt al sinds eind juli boven de 200 euro, meer dan tien keer zo veel als twee jaar geleden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement