De groep had de knoop over een verdubbeling van zijn APMT2-terminal voor het midden van dit jaar willen doorhakken, maar de sterke stijging van onder meer de staal- en aanneemprijzen heeft roet in het eten gegooid. Zo is de staalprijs geëxplodeerd, wat grote gevolgen heeft voor de prijzen van de overslagkranen en ander equipment. Daardoor moest er een nieuw business plan worden geschreven voor het project, dat een investestering van vele honderden miljoenen vergt.

Woordvoerder Jan Driessen zegt dat ‘die slag is gemaakt, waardoor we de investeringsbeslissing nu in het vierde kwartaal kunnen nemen’. Het project wordt eerst in de zogenoemde ‘hub board’ van de Deense groep besproken. Als die instemt, gaat het project naar de raad van bestuur voor het definitieve investeringsbesluit.

Maersk

De overslaggroep, onderdeel van Maersk, werkt al jaren aan het project, dat voorziet in een verdubbeling van de huidige terminal aan de Amaliahaven. Eind maart stemde de ondernemingsraad na een langdurig overlegtraject in met het zogenoemde Transformatieplan voor de terminal. Uitgangspunt daarvan is dat met hetzelfde personeelsbestand van ruim 500 werknemers jaarlijks twee keer zoveel containers worden verwerkt dan nu. De terminal verwerkt op jaarbasis ruim 1,1 miljoen containers.

Het is niet helemaal duidelijk hoeveel nieuwe capaciteit erbij komt. Die moet in elk geval toereikend zijn om een pakket van 800.000 containers per jaar van het moederbedrijf Maersk te verwerken. Dit volume wordt nu nog verwerkt op het vorig jaar aan Hutchison Ports verkochte voormalige APM Terminals Rotterdam (APMTR), inmiddels omgedoopt tot Hutchison Ports Delta II.

Maersk gaf bij de verkoop van de terminal, medio vorig jaar, de garantie af om jaarlijks nog 800.000 containers door het voormalige APMTR af te laten handelen. Die garantie loopt medio 2026 af en het is de bedoeling dat het Maersk-pakket dan naar APMT2 verhuist.

Maasvlakte 2

APM Terminals heeft al sinds de aanleg van de terminal op Maasvlakte 2, die in 2015 in gebruik is genomen, een optie op uitbreiding. Havenbedrijf Rotterdam heeft begin vorig jaar een aannemersconsortium van Hochtief, Ballast Nedam en Van Oord al opdracht gegeven voor de bouw van in totaal 1,8 kilometer aan nieuwe diepzeekades langs de Amaliahaven. Ongeveer de helft daarvan is bestemd voor de terminal van APMT, de andere helft voor uitbreiding het tegenover gelegen Rotterdam World Gateway (RWG), dat eveneens al jarenlang een optie op uitbreiding heeft.

Meer weten over de ambities van terminals op de Maasvlakte? Neem op 8 december deel aan het jaarlijkse Havendebat Rotterdam.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement