Leden van de bond Unite eisen volledige compensatie van de inflatie dit jaar, die in het Verenigd Koninkrijk rond de 12% ligt. Werkgever Peel Ports, die de haven exploiteert, heeft tot nu toe een loonsverhoging van 7,3% geboden en een eenmalige uitkering van 750 pond. CEO David Huck van Peel Ports zegt ‘zeer teleurgesteld’ te zijn dat dit bod niet is geaccepteerd.

Het bedrijf zegt verder verder veranderingen in de ploegendiensten te willen doorvoeren, wat ertoe zou leiden dat er een kwart minder in de nacht gewerkt hoeft te worden. Volgens Peel Ports stijgt het gemiddelde salaris van havenwerkers op de containerterminals met het nieuwe bod tot 43.000 pond per jaar. De haven van Liverpool telt twee containerterminals, de Royal Seaforth Container Terminal en Liverpool2.

Impact

Lijnvaartanalist FourKites stelt dat de impact van de staking minder groot zal zijn dan de achtdaagse staking in Felixstowe begin deze maand omdat Liverpool door minder deepsea-diensten wordt aangelopen. Volgens het bureau liggen de doorlooptijden ‘binnen de tolerantie’ en hebben bedrijven voorlopig nog voldoende buffers om door te kunnen draaien.

Unite heeft ook voor Felixstowe een nieuwe staking aangekondigd. Vanaf dinsdag 27 september gaan de terminals opnieuw acht dagen plat als er geen overeenstemming over een nieuwe cao wordt bereikt. Ook hier is de eis volledige compensatie van de inflatie.

Havenbeheerder Hutchison Ports bood voor de vorige staking 7% loonsverhoging en 500 pond ineens en heeft het bod sindsdien niet meer bijgesteld. Wel zou het bedrijf bonussen hebben betaald aan havenwerkers die niet aan de staking hebben meegedaan. Felixstowe telt zo’n 2500 havenwerkers, van wie ongeveer 1900 het werk hadden neergelegd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement