Volgens expediteursvereniging Fenex heeft de containerstuwadoor dit in de loop van het jaar al herhaaldelijk aangekondigd en wil die de toeslag voor het eind van het jaar invoeren. De inzet is een toeslag van vijftien euro per terminalbezoek tussen zes uur ‘s ochtends en zes uur ‘s avonds. Tijdens een bezoek kunnen zowel containers gehaald als gebracht worden.

Voorzitter Cuno Vat van expediteursvereniging Fenex zet vraagtekens bij de invoering van een piektoeslag, die bedoeld zou zijn als stimulans om vaker containers buiten kantoortijden te halen en te brengen. Hij heeft er begrip voor dat de terminals proberen om de pieken aan te pakken, maar vindt sec invoeren van een toeslag te kort door de bocht. ‘Kom dan ook met een korting voor de daluren. Dan kan het in principe kostenneutraal en werken we samen aan oplossingen’, zegt hij.

Tariefonderhandelingen

Volgens beleidsadviseur zeehavenlogistiek Jeroen de Rijcke van wegvervoerdersorganisatie TLN heeft RWG het besluit nog niet schriftelijk bevestigd, maar hij gaat er vanuit dat dit binnenkort gebeurt. ‘We zijn bepaald geen voorstander, maar als er dan toch een toeslag komt, willen leden wel op korte termijn duidelijkheid. Ze kunnen die dan nog meenemen in de tariefonderhandelingen met klanten voor het komende jaar’, zegt hij.

Hij wijst erop dat met de invoering van de toeslag voor het eerst een financiële relatie ontstaat tussen wegvervoerders en een containerterminal in de Rotterdamse haven. Tot nu toe betaalt de rederij of de verlader de rekening voor het halen en brengen van containers bij de terminals. Voor de binnenvaart geldt overigens al een paar jaar een vergelijkbare heffing in de vorm van een vergoeding voor venstertijden.

De Rijcke denkt niet dat een piektoeslag gaat helpen tegen de vrachtwagenfiles die overdag vaak voor de gates van de Rotterdamse terminals staan. ‘Al twintig jaar wordt zonder succes getracht om het halen en brengen meer naar de avond, de nacht en het weekend te verschuiven. Dat dit niet lukt, komt natuurlijk doordat de ontvangers en verzenders in het achterland dan bijna allemaal gesloten zijn’, zegt hij.

De eigenrijders-vereniging VERN is faliekant tegen het plan. ‘Als ze die heffing op 15 december invoeren, staat op 16 december die terminal stil’, dreigt chauffeur René Lindeman namens de belangenvereniging. Volgens hem is het een illusie om te denken dat containers buiten kantoortijden in het achterland opgehaald en afgeleverd kunnen worden ‘want zo zit de economie niet in elkaar’. Lindeman: Wij zien het als boetegeld, want voor RWG is het een verdienmodel. Dit levert ze miljoenen per jaar op’.

RWG heeft niet gereageerd op verzoeken om een toelichting.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement