Zowel de overslag van droge bulk, stukgoed, ro/ro en vloeibare bulk ging er sterk op vooruit, meldt de havenbeheerder.

In 2020 had North Sea Port voor de eerste negen maanden – middenin de coronacrisis – nog af te rekenen met een daling van 13% voor de goederenoverslag via zeevaart in vergelijking met het jaar ervoor. Voor de eerste negen maanden van 2021 werd een groei van 9% opgetekend. Ook nu kan voor dezelfde periode een stijging met 9,3% worden genoteerd, voornamelijk in het tweede kwartaal.

Zeevaart

De overslag via zeevaart steeg gedurende de eerste negen maanden van dit jaar met 4,8 miljoen ton (+9,3%) tot 56,9 miljoen ton tegenover dezelfde periode in 2021. Droge bulk kent een groei van 13% (3,6 miljoen ton) en komt op 31,4 miljoen ton. Hierbij zorgen de vaste brandstoffen voor bijna de helft van deze stijging (+1,6 miljoen ton). De overslag van oliehoudende zaden, ijzer en ertsen is eveneens toegenomen.

Stukgoed herstelde zich sterk met een groei van 11% (+ 0,8 miljoen ton) en klokt af op 7,7 miljoen ton. Meer dan de helft van deze stijging komt op het conto van de handel in staalplaten. Ro/ro blijft groeien met +8,4% (0,2 miljoen ton) en komt uit op 2,8 miljoen ton. De totale overslag van vloeibare bulk boekt 13,3 miljoen ton, een stijging met 3,1% (0,4 miljoen ton).

Containers

De containeroverslag nam de eerste drie kwartalen van 2022 wel af met 8,9% en komt op 1,7 miljoen ton ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Het gaat hier voornamelijk over een mindere overslag van groenten en fruit dat niet per container werd vervoerd maar wel als break bulk, waarschijnlijk vanwege de hoge tarieven in de containervaart.

Voor de eerste 9 maanden van dit jaar kende ook de overslag via de binnenvaart een stijging, plus 8,4% (3,7 miljoen ton) tot 48 miljoen ton. Ook deze stijging is voornamelijk te danken aan de toename van de goederenoverslag tijdens het tweede kwartaal.

Gedurende de 5 maanden (maart tot en met juli van dit jaar) onmiddellijk na de start van de oorlog in Oekraïne legden tal van bedrijven grote voorraden aan. Dit kwam door de beperkte export vanuit Oekraïne en door de EU-embargo’s op goederen uit Rusland zoals steenkool en hout.

Onzekerheid

Daan Schalck, CEO North Sea Port: ‘Onzekerheden op het geopolitieke toneel zorgen dus voor (tijdelijk) piekende aanvoerstromen in bepaalde segmenten. De daling van de handel met Rusland wordt opgevangen door extra overslag uit voornamelijk de Verenigde Staten, Canada en Finland. Rusland zal dan wellicht eind dit jaar niet langer de eerste handelspartner zijn.’

Ook Oekraïne daalt logischerwijze verder in de lijst van handelspartners ondanks de aanvoer van graan sinds begin september via de graancorridors in de schoot van de Verenigde Naties. In totaal werd 0,4 miljoen ton verhandeld, heel wat minder dan de 1 miljoen ton in dezelfde periode in 2021. De dalingen zitten hem in maïs, veevoeders en ijzererts.

De groei van de goederenoverslag via zeevaart en binnenvaart deed zich sterk voor tijdens het tweede kwartaal van dit jaar. Tijdens het derde kwartaal kende de groei een vertraging. De verwachting van de havenbeheerder is dat dit zich ook de komende maanden zo zal voortzetten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement