De aanvraag behelst een locatie van minimaal twintig hectare met een eigen overslagkade, zegt Ceo Overdevest van Waalhaven Group. Hij sloot vorige maand al een overeenkomst met de havenbeheerder voor de huur van een terrein van vijf hectare op de Maasvlakte voor de ontwikkeling van een nieuw depot voor de opslag en reparatie van lege containers naast de Euromax-terminal van Hutchison Ports ECT.

Volgens hem is het concept voor de nieuwe terminal, werknaam Maasvlakte Container Terminal, gebaseerd op de afhandeling van zowel lege als volle containers. ‘We willen ons vooral richten op het binnenvaart- en feedersegment en zo het Waalhavengebied ontlasten’, aldus Overdevest. Het ondernemersduo hoopt binnen een half jaar een overeenkomst met HbR te kunnen sluiten en wil in 2025 operationeel zijn.

Maasvlakte

Vervat, onder meer eigenaar van de Matrans Rotterdam Terminal in het Waalhavengebied, stelt zich met dit initiatief voor de tweede keer kandidaat voor een locatie op de Maasvlakte. Zo’n twintig jaar geleden diende hij tevergeefs een aanvraag in bij HbR om zijn toenmalige containeroverslagbedrijven Uniport en Hanno naar de Maasvlakte verhuizen. Ook kreeg hij geen plek op het laatste beschikbare stuk van de Europoort, de zogenoemde Kop van de Beer.

Vervat, die onder meer ook de sjorbedrijven ILS en Matrans in handen heeft, wilde toen een grote deepsea-terminal ontwikkelen voor de toenmalige klanten van Uniport en Hanno, waaronder China Shipping, K Line en Yang Ming. Een paar jaar geleden sprak hij in NT over ‘de RWG van de eerste Maasvlakte avant la lettre’. Hij was zeer teleurgesteld dat het Havenbedrijf hem geen locatie toewees en verkocht niet veel later zijn containeractiviteiten aan Steinweg-Handelsveem. Hij wil nu overigens geen commentaar geven.

Terminals

De groep van Overdevest exploiteert drie terminals in de Waalhaven, UWT, DP7 en het Barge Centre Waalhaven, en één in de Botlek. Ze houden zich vooral bezig met empties, maar behandelen ook volle containers. Daarnaast onderhoudt de groep Waalhaven Cool Barge, met dagelijks binnenvaartdiensten tussen het Waalhavengebied en de deepsea-terminals op de Maasvlakte en die in de Antwerpse haven.

Een woordvoerder van het HbR bevestigt dat er ‘verkennende gesprekken’ gevoerd worden met de twee ondernemers over een locatie in de buurt van de Euromax Terminal van ECT Hutchison. Chief operating officer Boudewijn Siemons waarschuwde kort geleden in NT dat de nog uitgeefbare ruimte op de Maasvlakte beperkt is: ‘Als we iedereen die dat wil een stukje grond gaan geven op de Maasvlakte zullen bestaande klanten ruimte tekort komen’.

Havendebat Rotterdam 2022

De ambities op de Maasvlakte zijn torenhoog. Wat betekent dat voor de sector? Onder de bezielende leiding van dagvoorzitter Esther van Rijswijk gaan we er over in debat tijdens het jaarlijkse Havendebat Rotterdam op donderdagmiddag 8 december.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement