Met een omzet van bijna 1,2 miljard (+8,7%) en een winst van bijna 70 miljoen euro (-12,1% tov 2021) sluit Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) de eerste negen maanden van het jaar af. De onderneming zegt vooral te hebben geprofiteerd van opstoppingen in de supply chain. De omzet stijgt vooral dankzij opslagvergoedingen voor containers die lang in de haven blijven staan. Ook de toename van het aandeel van het spoor in het totale intermodale volume en de energietoeslag die momenteel voor deze wijze van transport wordt gerekend, dragen bij aan de omzetstijging, meldt de terminaloperator.

Lange verblijftijd

In het containersegment daalde het overslagvolume op de terminals van HHL met 2,3% naar 4,6 miljoen teu. In dezelfde periode in 2021 werd meer dan 4,7 miljoen overgeslagen. De afname komt volgens het havenbedrijf vooral door de beperkte overslagcapaciteit als gevolg van de toename van de verblijftijden van import- en exportcontainers op de terminals. Ook wordt de containeroverslag beïnvloed door lagere vrachtvolumes uit Noord-Amerika en Azië (met uitzondering van China).

Ondanks de daling van de volumes steeg de omzet van het segment op jaarbasis met 5,4 procent tot 653,2 miljoen euro. HHLA wijst naar de sterke stijging van de opslagvergoedingen op de containerterminals als reden voor de toename. Die stijging is weer het gevolg van nog langere verblijftijden door verstoringen in de supply chain.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement