Volgens RWG is de toeslag nodig in verband met de drukte op de terminal gedurende de dag. De stuwadoor verwacht zo meer spreiding aan te kunnen brengen in het aan- en afleveren van containers via de weg.

Doorstroom

‘Dit is niet alleen in het belang van RWG, maar voor de hele keten’, meldt het bedrijf. ‘Met deze maatregel wil RWG de bezetting van de tijdslots beter benutten om zodoende een efficiëntere doorstroom van containers te realiseren en de beschikbare capaciteit beter te benutten.’ De toeslag geldt niet in het weekend en op feestdagen, kondigt de containerterminal aan op zijn website.

Er verandert volgens RWG verder niets aan het boekingsproces. Vervoerders die een tijdslot tijdens de piekuren boeken, ontvangen daarvoor een factuur via SecureLogistics. Vervoerders moeten er al vanaf 31 december rekening mee houden dat ze zonder account bij dat bedrijf geen tijdslot meer kunnen boeken bij RWG.

In een toelichting schrijft RWG verder dat vervoerders restitutie krijgen als een tijdslot dicht wordt gezet door storm of calamiteiten. Containertruckers die tijdens een geboekt tijdslot niet komen opdagen, moeten de factuur gewoon betalen, aldus RWG.

Onbegrip

RWG heeft dit jaar herhaaldelijk aangekondigd een piektoeslag te willen invoeren. Die plannen leidden tot onbegrip bij brancheorganisaties. Volgens TLN en eigenrijdersvereniging Vern zal de maatregel er niet toe leiden dat containers voortaan in de avond en het weekend gebracht of gehaald worden. Verzenders en ontvangers in het achterland zijn immers dan veelal gesloten.

Lees ook: RWG wil truck laten betalen voor halen en brengen containers

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement