Wie een nieuwe wagen bestelde moest al rekening houden met een langere wachttijd, door vertragingen in de productie van computerchips. Maar nu staan de terminals vol doordat er te weinig truckers zijn om de wagens af te voeren. Tijdens de coronacrisis was de capaciteit afgebouwd en stapten heel wat truckers over naar een andere sector. Het aanwerven van nieuwe krachten verloopt bij mondjesmaat.

Vervoer per trein is nauwelijks een alternatief, want treinen voor de energiebevoorrading (aardgas en steenkool) krijgen voorrang, vooral op het Duitse spoorwegnet.

Dit jaar voeren Chinese constructeurs 200.000 à 300.000 wagens uit naar Europa. Die cijfers kunnen in 2023 verdubbelen. Zeebrugge is veruit de grootste Europese invoerhaven voor wagens. Jaarlijks worden er in Zeebrugge en Antwerpen samen 2,5 miljoen auto’s geladen en gelost. In de toekomst zullen de meeste nieuwe Chinese wagens volledig elektrisch aangedreven zijn. Met het oog hierop installeerde ICO in Zeebrugge al elf windturbines en driehonderd laadpalen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement