Twee maanden geleden werd bekend dat de Canadese eigenaar, Global Container Terminals, de twee New Yorkse overslagbedrijven in de etalage had gezet. Persbureau Bloomberg meldde toen dat de groep over verkoop in gesprek was met Maersk en MSC en met de Amerikaanse terminal operators Carrix en Ports America.

CMA CGM en GCT bevestigen nu een overeenkomst over de verkoop bereikt te hebben. Ze doen geen mededelingen over de prijs. Het moment van de overdracht is afhankelijk van goedkeuring van de transactie door de relevante toezichthouders.

Toegangspoort

De Franse rederij beschouwt de acquisitie als een belangrijke stap in zijn strategie om zijn positie in Noord-Amerika te verstevigen. ‘De overname voltooit ons portfolio van zeven terminals in de VS en versterkt onze positie als wereldwijde terminal operator’, zegt de groep in een verklaring. New York is al de belangrijkste toegangspoort voor CMA CGM aan de Amerikaanse oostkust. 

Begin dit jaar kochten de Fransen al Fenix Marine Services met belangen in vijf terminals in Los Angeles, Dutch Harbour in Alaska, Houston en Miami. CMA CGM beschikt verder over zeven containerschepen van het voormalige American President Lines, waarmee het op de binnenlandse Amerikaanse markt mag opereren.

Capaciteit

Als de overname is afgerond, wil de rederij de twee terminals zo snel mogelijk uitbreiden. Volgens CMA CGM kan de totale capaciteit nog met zo’n 80% worden opgevoerd. De 67 hectare grote Bayonne-terminal in New Jersey is de modernste van de twee, is verregaand geautomatiseerd en kan schepen tot 18.000 teu ontvangen.

De 58 hectare grote GCT New York-terminal op Staten Island is niet geautomatiseerd, maar behaalt naar eigen zeggen de snelste truckverwerkingstijden en de hoogste kraanproductiviteit van de hele New Yorkse haven. De rederij roemt het ‘zeer productieve werknemersbestand’ en lijkt daarmee niet van plan om de terminal alsnog te automatiseren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement