De voltooiing van het Charleston Harbor Deepening Project van bijna 600 miljoen dollar is groot gevierd in de zuidelijke Amerikaanse staat. ‘Dit stelt Charleston in staat om de grootste schepen die de oostkust aanlopen zonder beperkingen te accommoderen en zo de economie van South Carolina en de toeleveringsketens in het zuidoosten te ondersteunen’, sprak gouverneur Henry McMaster op een feestelijke bijeenkomst.

Dat was havenbaas Barbara Melvin, president en CEO van South Carolina Ports, zeer met hem eens. Zij sprak van ‘een echt historisch moment om deze monumentale prestatie te vieren’. Volgens haar zal het project ‘de komende generaties in de staat economisch succes brengen’. Megacontainerschepen kunnen volgens Melvin nu aan de oostkust getij-onafhankelijk aanmeren en vertrekken.

Schaalvergroting

Al die loftuitingen kunnen echter niet verhullen dat het verdiepingsprogramma door de lange looptijd is ingehaald door de razendsnelle schaalvergroting in de containervaart van de laatste jaren. De 24.000 teu schepen die nu in groten getale in de vaart komen, steken volbeladen immers beduidend dieper dan zestien meter. Ook met de verbeterde toegankelijkheid kunnen die de Amerikaanse haven dus niet maximaal beladen aanlopen.

De toegankelijkheid van Amerikaanse havens wordt gezien als een kwestie van nationale veiligheid. Uitbreidingsprojecten moeten daarom altijd worden goedgekeurd door de Amerikaanse regering, wat vaak een zaak van lange adem is. Een speciale afdeling van het ministerie van Defensie, het US Army Corps of Engineers, houdt toezicht op deze projecten en is meestal intensief bij het ontwerp, de financiering en de uitvoering betrokken.

Zo leidde het Corps samen met South Carolina Ports het Charleston Harbor Deepening Project. Dat kon in 2018 daadwerkelijk van start met 300 miljoen dollar die de staat zelf beschikbaar had gesteld. Daarop kwamen een aantal federale fondsen beschikbaar. In 2019 wees het Congres 138 miljoen toe aan het project, waarmee de volledige financiering rond kwam.

Charleston verwerkte in 2021 de recordhoeveelheid van 2,75 miljoen teu en kan zich daarmee een van de tien grootste Amerikaanse containerhavens noemen. Afgelopen september werd het grootste containerschip tot nu toe afgehandeld, de ‘MSC Rayshmi’ van 12.119 teu. Die stak 48 voet en 11 inch, oftewel 14,91 meter.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement