Binnenvaartschippers moeten in het centrum van Rotterdam voor hun stroomvoorziening gebruik maken van walstroomkasten en houden zich daar over het algemeen aan omdat ze anders een boete kunnen krijgen, maar de 32 walstroomkasten met 116 aansluitingen die nu beschikbaar zijn in de gebieden waar géén generatorverbod geldt, worden ‘nagenoeg niet gebruikt’, aldus het Havenbedrijf. Daarom is het ‘de wens is om het generatorverbod ook elders in de haven verplicht te stellen’.
Scheepsongevallen
De Vries, als havenmeester verantwoordelijk voor de veiligheid in de Rotterdamse haven, geeft zichzelf geen dikke voldoende voor het afgelopen jaar, omdat twee ernstige scheepsongevallen volgens hem ‘hun stempel drukten’ op de resultaten. Hij doelde op het kapseizen van een binnenvaartschip in de buurt van de Maeslantkering (april) waarbij een bemanningslid verdronk, en een ongeval met een watertaxi bij de Erasmusbrug (juli). De havenmeester geeft zichzelf op basis van de nautische safety index het cijfer 6,39.
‘We streven altijd naar een zeven. Door een dodelijk ongeval in de haven mogen we natuurlijk niet tevreden zijn met de resultaten van het afgelopen jaar’. Het aantal ongevallen in de haven daalde vorig jaar wel licht: van 141 naar 137. ‘Het aantal van 137 ongevallen lijkt veel, maar het gaat voornamelijk om de zogenoemde parkeerschades’, aldus De Vries.
Zorgen
De havenmeester betreurt het dodelijke ongeval, maar ook het ongeval met de watertaxi ‘baart ons zorgen’, stelt hij. ‘We wachten de resultaten en aanbevelingen af van het onderzoek door de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Maar we zien het gebruik van het vaarwater in de stadsregio drukker en drukker worden. We doen ons best om het vaargedrag in de recreatie- en passagiersvaart te beïnvloeden.’ Daartoe is de verkeersbegeleiding in de haven bij wijze van proef uitgebreid met cameratoezichthouders en wordt het cameranetwerk in het haven- en industriegebied dat ten dienste staat van Zeehavenpolitie, Douane en Havenbedrijf de komende tijd uitgebreid van 220 naar 280 camera’s.
Het Havenbedrijf heeft deze maand in zijn World Port Center tevens een ‘Airspace Centre’ ingericht om kennis op te doen over wat nodig is om het luchtruim drones-veilig te houden. ‘Om te bepalen wat de impact van drones-luchtverkeersleiding is op de eigen organisatie en een beeld te krijgen van de toekomstige rol van het Havenbedrijf in dit verband.’
De havenmeester maakt in het begin van het jaar ook altijd bekend hoeveel schepen in het vorige jaar de Rotterdamse haven hebben bezocht, en dat waren er in 2022 iets meer dan in 2021: 29.029 tegen 28.876. Geen verschil om over naar huis te schrijven. ‘Het aantal afgehandelde schepen bleef nagenoeg gelijk’, concludeert De Vries.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?