Royal Dirkzwager registreert 24 uur per dag en zeven dagen per week alle scheepsbewegingen in het uitgestrekte havengebied. Een van de producten die de scheepsrapporteur samenstelt, is de ‘Cargadoorsstatistiek’. Op basis van de gegevens van Dirkzwager brengt NT nu voor de eerste keer de top 25 van de grootste scheepsagenten in Europa’s grootste haven.
Omvang
Kanttekening is dat het aantal vertegenwoordigde schepen niet heel veel zegt over de omvang van de betreffende bedrijven. Een groot containerschip dat duizenden containers komt laden en lossen, telt in het overzicht even zwaar mee als een coaster die een partij van een paar duizend ton graan vervoert. Ook bij kantoren die dagelijks heen en weer varende ferries vertegenwoordigen, lopen de aantallen snel op. Anders gezegd, een klein beetje appels met peren vergelijken is het wel.
De koppositie van Vopak Agencies staat evenwel buiten kijf. Als onderdeel van het mondiaal opererende tankopslagconcern Vopak heeft het bedrijf een ijzersterke positie in de tankvaart. Daarbij gaat het zowel om olietankers als om gas- en chemicaliëntankers. In dit segment is het bedrijf veruit de grootste in Rotterdam. Bovendien vertegenwoordigt Vopak Agencies schepen in de offshoresector en de droge bulkvaart. Het toeval wil dat moederbedrijf Vopak recentelijk heeft besloten om zijn agenturendochter te verkopen.
Wilhelmsen
Afgelopen oktober werd bekend dat het bedrijf in handen komt van de Noorse Wilhelmsen-groep. Daar wordt het onderdeel van het mondiale netwerk van Wilhelmsen Port Services (WPS), dat actief is in maar liefst 2200 havens wereldwijd. De bedrijven lijken goed op elkaar aan te sluiten, want ook WPS is vooral actief in de tankvaart en de droge bulkvaart.
Nummer twee op de lijst van Rotterdamse cargadoors, met 2545 vertegenwoordigde schepen, is het in Rhoon gevestigde Vertom Agencies, een heel ander soort bedrijf dan Vopak. Het is vooral actief in het shortsea-segment en beheert een vloot van ongeveer tachtig schepen tot 10.000 ton draagvermogen. En het heeft nog elf van die vaartuigen in bestelling, die komende jaren in de vaart komen. Wanneer de schepen Rotterdam aanlopen, treedt Vertom daarvoor zelf als agent op. Daarnaast behartigt het bedrijf ook de belangen van derden.
De derde plek in de ranking is voor Euro Nordic Logistics, met 2079 vertegenwoordigde schepen. Ook dit bedrijf is breder georiënteerd dan een cargadoor in de strikte zin van het woord en houdt zich naast scheepsagenturen onder meer bezig met logistiek, warehousing en chartering.
Tekst loopt door onder het kader.
Aantal aanlopen haven Rotterdam
01. Vopak Agencies Rotterdam: 3179
02. Vertom Agencies: 2545
03. Euro Nordic Logistics: 2079
04. Stena Line Holland: 1890
05. DFDS Seaways: 1176
06. S5 North Europe: 1067
07. C.Ro Ports Nederland: 1000
08. LBH Netherlands: 985
09. Oudkerk: 854
10. Inchcape Shipping Services: 686
11. Unifeeder: 674
12. Samskip Multimodal Logistics: 672
13. MSC (Nederland): 623
14. GAC Netherlands: 600
15. BG Freight Line: 561
16. Maersk Benelux: 559
17. Rhenus Logistics: 464
18. CMA-CGM (Holland): 456
19. Wilson Agency: 453
20. P&O Ferries: 440
21. Containerships Rotterdam: 426
22. HGK Shipping Rotterdam: 330
23. Graypen: 325
24. Trans-Saar: 306
25. Maripro: 298
Uit het overzicht van Dirkzwager valt verder op te maken dat MSC, sinds begin vorig jaar ’s werelds grootste containerrederij, vorig jaar de grootste deepsea-containerlijn in Rotterdam was. Het bedrijf stuurde 623 schepen naar de Nederlandse haven, gemiddeld ruim vijftig per maand dus, goed voor de dertiende plek in de top 25. Het waren 64 schepen meer dan Maersk, de nummer twee onder de deepsea carriers en overall goed voor de zestiende plaats op de Rotterdamse cargadoors-rangschikking.
CMA CGM (Holland) bezet met 456 schepen de achttiende plek in de top 25 en is daarmee de derde containerrederij. De volgorde komt wat dat betreft keurig overeen met die van de Franse scheepsdataverzamelaar Alphaliner, die op basis van vervoerscapaciteit dezelfde namen op de plekken 1, 2 en 3 zet van zijn ranglijst van de honderd grootste containerrederijen van de wereld.
Toch is er een bedrijf dat deze ‘grote drie’ in aantal vertegenwoordigde containerschepen overtreft, en dat is Unifeeder. Een bedrijf dat, zoals de naam al zegt, actief is in het Europese feederen shortseavervoer. Het bedrijf is naar eigen zeggen jaarlijks goed voor zo’n zesduizend havenaanlopen. Daarbij ging het vorig jaar om 674 Rotterdamse calls, een kleine vijftig meer dan MSC, goed voor de elfde plek in de top 25.
Stabiel
In vergelijking met de cijfers over 2021 springen een paar zaken in het oog. Ten eerste dat de volgorde erg stabiel is, zeker aan de top. De top 9 bleef volledig gelijk. De enige verandering in de top 10 was de binnenkomst van Inchcape Shipping op de tiende plek, met 686 schepen. Dat ging ten koste van Unifeeder, dat met 674 schepen net buiten de top 10 belandde.
Verder valt op dat bij een gemiddeld genomen geringe toename van het aantal schepen dat Rotterdam aanliep – met 1% naar 28.447 stuks – sommige cargadoors wel een forse groei wisten te realiseren. Dat geldt onder meer voor de hele top 3. Vopak kreeg er vorig jaar 180 schepen bij (6%), Vertom zelfs 542 (27%) en Euro Nordic 160 stuks (8%). Het van de veertiende naar de tiende plek gepromoveerde Inchcape kreeg er 83 schepen bij, een groei van bijna 14%.
Waar winnaars zijn, zijn verliezers. Meest opmerkelijk in die tweede categorie is het wegvallen van twee deepsea carriers uit de top 25. Hapag-Lloyd stond in 2021 met 407 schepen nog op de 22ste plek maar viel door een daling naar 295 stuks (-27,5%) terug naar de 26ste positie. ONE Netherlands liep ook een gevoelige tik op en zakte door een daling van 278 naar 227 schepen (-18%) van de 25ste naar de 31ste plek. Steder Group Agencies stond in 2021 met 574 schepen nog op de vijftiende plek, maar het bedrijf ging medio vorig jaar failliet en is daardoor uit de rangschikking verdwenen.
Topper: ‘Consolidatie in de sector zet zich verder door’
‘Mooi dat we bij de top 3 zitten’, reageert Cees Groeneveld, behalve directeur van Euro Nordic ook voorzitter van de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors, de VRC. Volgens hem is Euro Nordic eigenlijk nog wat groter dan uit deze statistieken blijkt, omdat de groep ook onder enkele andere namen schepen vertegenwoordigt. Een voorbeeld daarvan is Libra Shipping, dat vorig jaar voor ruim tweehonderd schepen agent was.
Groeneveld verwacht dat de consolidatie in de sector, die al decennia aan de gang is, de komende jaren zal doorzetten. ‘In de deepsea containervaart zijn de kaarten natuurlijk wel geschut. De rederijen hebben nu eigen kantoren in Rotterdam in plaats van hun vroegere agenten, waardoor al veel bekende namen uit de Rotterdamse cargadoorssector zijn verdwenen. We zien die ontwikkeling zich nu ook in het shortsea-segment aftekenen.’
Niettemin denkt hij dat er behoefte blijft bestaan aan zelfstandige cargadoors die over specifieke lokale kennis beschikken. ‘Wij vertegenwoordigen bijvoorbeeld veel chemicaliëntankers. Neem maar van mij aan dat daar heel veel specifieke kennis bij komt kijken.’
Reders of kapiteins zijn volgens Groeneveld overigens niet verplicht om een cargadoor in de arm te nemen. ‘Een kapitein mag het allemaal zelf doen, maar dat is praktisch gesproken bijna ondoenlijk. Denk alleen maar aan alle informatie die je bij Portbase en de douane moet aanleveren. Dan is het echt wel handig om een agent aan te stellen die dat voor je regelt’.
Directeur Huib ten Cate van Vopak Agencies is ‘superblij’ met de eerste plek in de Rotterdamse cargadoors top 25. ‘Dit laat zien dat we onze positie het afgelopen jaar hebben geconsolideerd en verstevigd’, zegt hij. Wel vindt hij dat er eigenlijk onderscheid gemaakt zou moeten worden tussen de containersector en overige sectoren, zoals de tankvaart en de droge bulk. ‘In het overgrote deel van de containervaart hebben de rederijen eigen kantoren, waar het in andere segmenten meestal om zelfstandige cargadoors gaat. Als je dat effect eruit haalt, is ons marktaandeel eigenlijk nog groter’.
Ten Cate beaamt dat tankers in alle soorten en maten de hoofdmoot vormen voor Vopak Agencies, maar zegt dat de groep ook actief is in bijna alle andere sectoren, zoals de droge bulk en offshore. Hoe de verhouding tussen de verschillende segmenten ligt, wil hij uit concurrentie-oogpunt niet kwijt.
De Vopak Agencies-directeur wijst erop dat het totale volume met de overname door Wilhelmsen Port Services dit jaar waarschijnlijk verder zal groeien. Die groep vertegenwoordigde vorig jaar ruim tweehonderd schepen. De ACM gaf eind vorig jaar toestemming voor de overname, waarop de bedrijven hebben besloten om de integratie vanaf februari in gang te zetten.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?